Krzysztof Komendarek-Tymendorf należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Niedawno ukazała się jego wyjątkowa płyta “ReVIOLAtion”, której recenzja wkrótce pojawi się na naszym portalu.
W roku 2021 debiutancka płyta “ReVIOLAtion” otrzymała Supersonic Award od poważanych recenzentów z Pizzicato w Luksemburgu.
“Słowu „reviolation” blisko do „revelation” – „rewelacji”, w znaczeniu zgodnym ze Słownikiem Języka Polskiego „czegoś nowego, niezwykłego i bardzo interesującego”. Znajdujący się na płycie repertuar oraz jego twórcze odczytanie przez Krzysztofa Komendarka – Tymendorfa bez wątpienia spełniają te kryteria.” – Agnieszka Nowok-Zych
fot. okładka płyty
Album “ReVIOLAtion” można znaleźć tutaj:
https://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.551432
Krzysztof Komendarek-Tymendorf pochodzi z rodziny o głębokich tradycjach muzycznych, jest potomkiem wybitnego kompozytora Michała Kleofasa Ogińskiego. W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Ireny Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. Wolfganga Klosa i Ulricha Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Kształcił się też pod kierunkiem wybitnych pedagogów altówki, takich jak Alexander Zemtsov, Matthias Buchholz, Avri Levitan, György Gulyás Nagy (Auer String Quartet) czy Piotr Szumieł.
Laureat wielu prestiżowych konkursów, nagród oraz stypendiów. W wieku 24 lat, po wygraniu dwóch konkursów na stanowisko asystenta, podjął pracę w Alma Mater, obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w klasie altówki oraz kameralistyki. W 2018 roku obronił rozprawę doktorską. Jako solista zadebiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a kameralista – z oboistą Tytusem Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda. Zapraszany do wykonywania koncertów jako solista m.in. z Filharmonią Dolnośląską, Cappellą Gedanensis, Bałtycką Filharmonią Młodych czy Akademicką Orkiestrą Kameralną w Gdańsku. W wielu międzynarodowych orkiestrach symfonicznych i kameralnych pełnił funkcję solisty-lidera sekcji altówek.
Od 2007 do 2012 roku był głównym liderem grupy altówek w najstarszej młodzieżowej orkiestrze na świecie – RIAS Jugendorchester w Berlinie. Pełnił też funkcję prowadzącego grupy oraz głosu solowego w takich Orkiestrach, jak: EURO SFK Symphony Orchestra, Verler Vier Jahreszeiten Sinfonie Orchetser, Landesjugendorchester Bremen, Junges Philharmonisches Orchester Niedersachsen, DeutschSkandinavischen Jugend-Philharmonie, Salzburger Philharmonie Orchester, Royal Johann Strauss Orchestra oraz International Mahler Orchestra. Pracował z takimi orkiestrami, jak: Kameralna Orkiestra AUKSO, Polska Orkiestra Kameralna Sopot, Filharmonia Bałtycka (USA Tournée – 46 koncertów), Elbląska Orkiestra Kameralna, Opera Bałtycka, Detmolder Kammerorchester Orchester, Webern Symphonie Orchester, Studentische Philharmonie Hannover, Klangforum Mitte Europa Orchester, Landestheater Detmold Orchester, Pan-European Orchestra, Kapela Jasnogórska, Filharmonia Gorzowska i – jako skrzypek – Morphing Vienna Kammer Orchestra.
Występował pod batutą takich znakomitych dyrygentów, jak Pierre Boulez, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Marek Moś, Tadeusz Strugała, a także z prominentnymi solistami: Ivry Gitlis, Kolja Blacher, Quatuor Ebène, Krystian Zimerman, Piotr Beczała, Konstanty Andrzej Kulka, Łukasz Długosz. Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał u takich mistrzów: Valentin Erben (Alban Berg Quartett), Peter Schuhmayer (Artis Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène, Eberhard Feltz, Peter Matzka czy Averis Kuyumjian.
Współzałożyciel i muzyk kameralista w zespołach Balthus Quartet oraz Duo del Gesù, występował wspólnie ze znamienitymi artystami, jak Christoph Hartmann, Avri Levitan, Wolfgang Klos, Joanna Woś, Krzysztof Podejko, Janusz Wawrowski, Bartosz Koziak, Anna Staśkiewicz, Bartosz Woroch, Mateusz Smoczyński, NeoQuartet i MItch&Mitch.
Koncertował w najsłynniejszych salach, m.in. Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Herkulessaal w Monachium (Niemcy), Musikverein, Wiener Konzerthaus, Musik Theater Schönbrunn (Austria), Tivolis Koncertsal (Dania), Konserthuset Göteborg (Szwecja) czy Obecní Dům (Czechy). Występuje na renomowanych festiwalach o zasięgu międzynarodowym: Schleswig-Holstein Musik Festival, Usedomer Music Festival, La Folle Journée, Puplinge Classique Festival, Alba Music Festival, International Viola Congress, Spectrum Music Festival, Aurora Music Festival, Apollon Musagète Festival – Internationales Musikfest, Wörthersee Classics Festival. Nagrywał dla rozgłośni radiowych: Deutsche Radio Kultur, Bayerischer Rundfunk, Radio ORF Wien, Polskie Radio Program 1, a także telewizji TVP1, TV Polsat. Jako muzyk pracował na planie podczas zdjęć do filmu Agnieszki Holland pt. „W ciemności”.
W roku 2019 ukazała się płyta CD z udziałem artysty jako solisty wydana przez wytwórnię Acte Préalable.
Jako jedyny wykładowca uczelni muzycznych, otrzymał od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego prestiżowe 3-letnie Stypendium dla najwybitniejszych młodych naukowców. W 2016 roku został laureatem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w dziedzinie Kultury oraz uzyskał nagrodę publiczności Gazety Wyborczej. W tym samym roku odebrał tytuł ambasadora ogólnopolskiej kampanii społecznej Save the Music. Dziennik Bałtycki oraz Polska Press uhonorowały go tytułami Osobowość Pomorza i Osobowość Gdańska Roku 2016 w kategorii Kultura. W roku 2017 otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz nagrodę okolicznościową od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, natomiast w 2018 roku Nagrodę Rektorską III stopnia.
Dyrektor artystyczny wielu inicjatyw, m.in. EURO Chamber Music Festival, Space Art Festival, Viva Viola Festivity, Nadbałtyckich Warsztatów Muzycznych. Od roku 2012 stowarzyszony jako działacz Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie, od 2013 roku członek Polskiego Towarzystwa Altówkowego w Krakowie. W roku 2013 został powołany na stanowisko wiceprezesa Stowarzyszenia Artystów ZDOLNI DO WSZYSTKIEGO w Zielonej Górze, które piastuje do dnia dzisiejszego.
Artysta jest protagonistą altówki i muzyki najnowszej, ma na swoim koncie ponad 20 światowych prawykonań, współcześni kompozytorzy dedykują mu swoje dzieła. Jego artykuły opublikowane są m.in. w: Journal of the American Viola Society (USA) oraz na portalu meakultura.pl. Prowadzi wzmożoną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną w Polsce jak i za granicą. Obecnie gra na mistrzowskiej altówce Wojciecha Topy z 2020 roku.