TRYP – “Trypolis”

Nasz ocena

Najnowszy album zespołu TRYP pt. „Trypolis” podobnie jak pierwszy „Kochanówka”, ma swój temat przewodni. Jest nim historia człowieka poznanego w łódzkim barze, który wrócił po 10 latach uczestniczenia w konfliktach w krajach Maghrebu. Prawdziwe spotkanie zainspirowało zespół TRYP do stworzenia 11 piosenek. Poznajcie naszą recenzję tego krążka.

Recenzja płyty “Trypolis” – TRYP (Requiem Records, 2019)

Można tej płyty słuchać nie znając kontekstu. Łatwiej jednak będzie do niego dotrzeć mając na uwadze kilka rzeczy. Mowa tu o albumie “Trypolis” łódzkiej grupy TRYP. Jeżeli ktoś zna pierwszy krążek pt. “Kochanówka”, która także była concept albumem, wie czego może się spodziewać.

 

Oczywiście nie ma tu namiastki przewidywalności, bo futurystyczno-punkowa forma tworzy rzecz nową, niespotykaną i inną od tego, co można spotkać na co dzień w polskiej muzyce. Takich projektów w twórczości niezależnych zespołów wciąż brakuje. Te utwory stają się motywacją myślenia, zespoleniem pewnej poetyki i obłędnie “odjechanej” muzyki.

Punkowa struktura nie składa się z hałaśliwej frywolności gitar, a raczej z komputerowego samplowania muzycznego wynaturzenia (“Pocztówka z Trypolisu”). Brzmi niejasno? Wyrwanie z przyjętych schematów jest najlepszym motywem muzycznym, który po prostu zaskakuje nawet po kilkakrotnym przesłuchaniu. Można mieć wrażenie, że sytuacja twórcza celowo zostaje skrzywiona i poprowadzona w nieestetycznym kierunku (“Muamar”).

Opowieści szyte przez wokalistę Marcina Pryta składają się w coś na kształt słuchowiska, a on staje się narratorem przekazującym wydarzenia i robi to sposób daleki od przyjętych norm.

Choć akcja “Trypolisu” dzieje się na Bliskim Wschodzie, to ma ona szersze znaczenie. Spotkany w barze żołnierz opowiada konkretne historie, ale znaczeniowo można wyznaczyć w nich pewną symbolikę i przenieść miejsce z Libii do Polski, a nawet bardziej lokalnych sytuacji. Tamtejszy rozpadający się świat ma (lub będzie mieć) miejsce także w innych miejscach.

Przekaz Pryta bywa gorzki, często szarpie, gryzie, zmusza do otwartości i bardziej globalnego spojrzenia na pewne sytuacje, które dzieją się w dzisiejszych czasach. Czasem jego spisane słowa zahaczają nawet o turpizm (“Trupolitania”).

Ta płyta jest bardzo przemyślaną, dojrzałą forma wyrazu. Zresztą wystarczy spojrzeć na skład zespołu Tryp, by wiedzieć, że mamy do czynienia z doświadczonymi muzykami. Oprócz Marcina Pryta (19 Wiosen, 11) tworzą go przecież Kuba Wandachowicz (Cool Kids of Death, NOT, Mister D.), ale też Robert Tuta (Agressiva 69, 1984), Marcin Zabrocki (Mordy, Pogodno, solowa działalność), Piotr Połoz (Psychocukier). Częścią tego składu jest także producent / instrumentalista Paweł Cieślak i Paweł Giza odpowiedzialny za stronę wizualną.

Dużo w ich muzyce awangardowej niejasności. Lekki chaos i jakby improwizacja techniczna muzyki stanowi istotę tych kompozycji. Muzyczna interpretacja utworów może przybierać różne formy, ale psychodelia, eksperymentalne techno i punkowa energia są ich składową. Album koncepcyjny pt. “Trypolis” to punkowa sztuka zamknięta w 11 aktach (kompozycjach). Artystyczne szaleństwo z niezwykle istotnym przekazem. Muzyka alternatywna nie mianuje się sama, ona rodzi się w ważności takich wydarzeń.

P.S. Warto mieć ten album w formie fizycznej ze względu na ciekawą obwolutę, grafikę i teksty w książeczce, aż w trzech językach.

Łukasz Dębowski

 

Lista utworów:

  1. Trypoliskie abc
  2. 1,2,3,4…
  3. Gauna
  4. Pustka
  5. Pocztówka z Trypolisu
  6. Widzimy się
  7. Czarna pantera
  8. Muamar
  9. Expo 2024
  10. Wracam
  11. Trupolitania

Wykonawcy

  • Paweł Cieślak – syntezatory, elektronika, chór trypolitański
  • Paweł Giza – video, grafika, obrazy
  • Piotr Połoz – bas
  • Marcin Pryt – wokal, wordrome 7118
  • Robert Tuta – gitara
  • Kuba Wandachowicz – elektronika, perkusja, gitara, bas, wokal
  • Marcin Zabrocki – Vermona, Sherman, Farfisa, Sampler,  perkusjonalia, pianino, saksofon barytonowy, depresja

Produkcja

  • Paweł Cieślak Hasselhoff Studio: produkcja muzyczna, miks, mastering
  • Paweł Giza: projekt okładki
    Tłumaczenia tekstów/ translations
  • Angielski: Marta Kapelak ( 06,07, 08,10, 11) & Michał Wiraszko (02, 03, 04, 05, 09)
  • Rosyjski: Konstanty Usenko

Dodaj komentarz