„Skarby Polskie” POP-ORATORIUM to niezwykłe wydarzenie, na które złożyły się kompozycje Marcina Nierubca, do słów Antoniego Andrzeja Czerskiego. Premiera odbyła się 23 listopada 2023 roku w Muzeum II Wojny Światowej (Gdańsk), a wśród artystów wykonujących pieśni znaleźli się, m.in. Kasia Dereń, Grzegorz Wilk, Mateusz Ziółko i Filip Lato.
Nieprzesadne aranżacje orkiestrowe zostały stworzone przez Paulinę Sadło i Kamila Cieślika. Ten koncert to opowieść w kilkunastu odsłonach muzycznych, który sprawił, że na chwilę mogliśmy przypomnieć sobie wydarzenia, będące ważnymi momentami w historii Polski. A wszystko odbyło się bez nadmiernej egzaltacji, patosu i męczeńskiego tonu, który potrafi się czasem wkraść przy tego typu wydarzeniach. Koncert poprowadziła Katarzyna Sanocka.
fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool
W większości dostaliśmy utwory dynamiczne, nacechowane mocnym rysem muzycznym, dodatkowo podbitym zawodowo brzmiącą orkiestrą Baltic Youth Collective pod dyrekcją Sylwii Janiak-Kobylińskiej z zespołem wokalnym, czyli Julią Iwaniuk i Anną Nowak.
fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool
„Pop-rockowe Oratorium „Skarby Polskie” to kolorowa, muzyczna opowieść o historii Polski i jej bohaterach od Mieszka Pierwszego po Marię Curie – Skłodowską. Cieszę się, że tak wielu utalentowanych wokalistów i muzyków wzięło udział w naszym projekcie w Gdańsku.” – mówi kompozytor utworu Marcin Nierubiec.
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że zawarto w nich różnorodność tematyczną, ale też barwność kompozycyjną, którą dostosowano do kontekstu zawartego w utworze. Każdy z artystów zaśpiewał po dwie propozycje, a koncert otworzyło wykonanie przez Mateusza Ziółko „Zjazdu gnieźnieńskiego„. Dojrzałość jego interpretacji sprawiła, że nie mamy wątpliwości związanej z wymową także kolejnego utworu, czyli „Somosierry” (nawiązującej do rzadko przypominanej Bitwy pod Somosierrą). Pełne mądrego przekazu były także pieśni zaśpiewane przez Grzegorza Wilka (opowieść o bohaterstwie i odwadze, czyli „Grunwald” i „Powstanie Warszawskie„). Za interpretacją idzie także zrozumienie poruszanych historii, co pokazał Daniel Grzegorek (nieco teatralnie wyśpiewana „Konstytucja” i „Składowska-Curie„). Tutaj należy także wspomnieć o kolejnym wokaliście, czyli Filipie Lato, który znamiennie nadał rozmach utworom „Husaria” oraz „Dywizjon 303„.
fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool
Spośród wokalistek na docenienie zasługuje Kasia Dereń („Monte Cassino„, „Jan Paweł 2„) oraz Sandra Bożewicz („Kazimierz Wielki” i „Miłosierdzie„), choć niczego nie można też zarzucić artystce występującej jako Jula, która odnalazła własną przestrzeń w utworach „Kopernik” oraz „Ukraina„.
Treść zawarta we wszystkich propozycjach była czytelna, łatwa w konfrontacji, a tematyka została zasygnalizowana już we wszystkich tytułach. Oratorium nawiązywało więc do znaczących wydarzeń z tysiącletniej historii Polski, ale wszystko odbyło się w sposób odpowiednio stonowany, z oddaniem miejsca na możliwość interpretacji poszczególnych opowieści przez artystów zaproszonych do tego koncertu. A Ci wykonali wszystkie utwory z należytym szacunkiem i zaangażowaniem.
Nie można mieć wątpliwości, że tego typu wydarzenia powinny być cykliczne, stając się stałym elementem przypominania o historii, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę znakomitość muzyczną, która stoi po stronie kompozytora Marcina Nierubca, a także aranżerów, czyli Pauliny Sadło i Kamila Cieślika, orkiestry Baltic Youth Collective oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za realizację całego wydarzenia.
Za podsumowanie może posłużyć tekst zamieszczony na stronie Muzeum II Wojny Światowej: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspiera działania związane z krzewieniem tradycji narodowej. Upamiętnia osoby, które zapisały się w historii naszego narodu i świata. Nasze Oratorium pobudzi serca Polaków i stanie się pretekstem do promocji polskości i patriotyzmu.
Oby tak było.
Łukasz Dębowski
*****
fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool