POP-ORATORIUM “Skarby Polskie”, czyli historia Polski w wyjątkowej muzycznej odsłonie [RELACJA]

“Skarby Polskie” POP-ORATORIUM to niezwykłe wydarzenie, na które złożyły się kompozycje Marcina Nierubca, do słów Antoniego Andrzeja Czerskiego. Premiera odbyła się 23 listopada 2023 roku w Muzeum II Wojny Światowej (Gdańsk), a wśród artystów wykonujących pieśni znaleźli się, m.in. Kasia Dereń, Grzegorz Wilk, Mateusz Ziółko i Filip Lato.

Nieprzesadne aranżacje orkiestrowe zostały stworzone przez Paulinę Sadło i Kamila Cieślika. Ten koncert to opowieść w kilkunastu odsłonach muzycznych, który sprawił, że na chwilę mogliśmy przypomnieć sobie wydarzenia, będące ważnymi momentami w historii Polski. A wszystko odbyło się bez nadmiernej egzaltacji, patosu i męczeńskiego tonu, który potrafi się czasem wkraść przy tego typu wydarzeniach. Koncert poprowadziła Katarzyna Sanocka.

fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool

W większości dostaliśmy utwory dynamiczne, nacechowane mocnym rysem muzycznym, dodatkowo podbitym zawodowo brzmiącą orkiestrą Baltic Youth Collective pod dyrekcją Sylwii Janiak-Kobylińskiej z zespołem wokalnym, czyli Julią Iwaniuk i Anną Nowak.

 

fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool

“Pop-rockowe Oratorium “Skarby Polskie” to kolorowa, muzyczna opowieść o historii Polski i jej bohaterach od Mieszka Pierwszego po Marię Curie – Skłodowską. Cieszę się, że tak wielu utalentowanych wokalistów i muzyków wzięło udział w naszym projekcie w Gdańsku.” – mówi kompozytor utworu Marcin Nierubiec.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że zawarto w nich różnorodność tematyczną, ale też barwność kompozycyjną, którą dostosowano do kontekstu zawartego w utworze. Każdy z artystów zaśpiewał po dwie propozycje, a koncert otworzyło wykonanie przez Mateusza ZiółkoZjazdu gnieźnieńskiego“. Dojrzałość jego interpretacji sprawiła, że nie mamy wątpliwości związanej z wymową także kolejnego utworu, czyli “Somosierry” (nawiązującej do rzadko przypominanej Bitwy pod Somosierrą). Pełne mądrego przekazu były także pieśni zaśpiewane przez Grzegorza Wilka (opowieść o bohaterstwie i odwadze, czyli “Grunwald” i “Powstanie Warszawskie“). Za interpretacją idzie także zrozumienie poruszanych historii, co pokazał Daniel Grzegorek (nieco teatralnie wyśpiewana “Konstytucja” i “Składowska-Curie“). Tutaj należy także wspomnieć o kolejnym wokaliście, czyli Filipie Lato, który znamiennie nadał rozmach utworom “Husaria” oraz “Dywizjon 303“.

 

fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool

Spośród wokalistek na docenienie zasługuje Kasia Dereń (“Monte Cassino“, “Jan Paweł 2“) oraz Sandra Bożewicz (“Kazimierz Wielki” i “Miłosierdzie“), choć niczego nie można też zarzucić artystce występującej jako Jula, która odnalazła własną przestrzeń w utworach “Kopernik” oraz “Ukraina“.

Treść zawarta we wszystkich propozycjach była czytelna, łatwa w konfrontacji, a tematyka została zasygnalizowana już we wszystkich tytułach. Oratorium nawiązywało więc do znaczących wydarzeń z tysiącletniej historii Polski, ale wszystko odbyło się w sposób odpowiednio stonowany, z oddaniem miejsca na możliwość interpretacji poszczególnych opowieści przez artystów zaproszonych do tego koncertu. A Ci wykonali wszystkie utwory z należytym szacunkiem i zaangażowaniem.

Nie można mieć wątpliwości, że tego typu wydarzenia powinny być cykliczne, stając się stałym elementem przypominania o historii, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę znakomitość muzyczną, która stoi po stronie kompozytora Marcina Nierubca, a także aranżerów, czyli Pauliny Sadło i Kamila Cieślika, orkiestry Baltic Youth Collective oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za realizację całego wydarzenia.

Za podsumowanie może posłużyć tekst zamieszczony na stronie Muzeum II Wojny Światowej: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspiera działania związane z krzewieniem tradycji narodowej. Upamiętnia osoby, które zapisały się w historii naszego narodu i świata. Nasze Oratorium pobudzi serca Polaków i stanie się pretekstem do promocji polskości i patriotyzmu.

Oby tak było.

Łukasz Dębowski

*****

Produkcja koncertu: Agencja Reklamowa Estilla
Partnerzy: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Pamięci Narodowej, Muzeum II Wojny Światowej, Energa, Grupa Orlen, Radio Gdańsk, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewoda Pomorski, Totalizator Sportowy

 

fot. Muzeum II Wojny Światowej / @forest_trool

 

Leave a Reply