Petera Sextet to zespół stworzony przez polskiego pianistę i kompozytora Dariusza Peterę. Niedawno ukazał się drugi album grupy zatytułowany “Władza algorytmów”.
W skład formacji Petera Sextet wchodzą Emil Miszk, Maciej „Kocin” Kociński, Krzysztof Lenczowski, Andrzej Święs oraz Krzysztof Szmańda, a więc topowe nazwiska polskiej sceny jazzowej i improwizowanej. Ten skład zadebiutował w 2019 roku albumem “Flashover” [Requiem Records], który został bardzo dobrze przyjęty przez słuchaczy i recenzentów w w Polsce, jak również zagranicą – m.in. w Japonii (Jazz Live) czy Wielkiej Brytanii.
fot. materiały promocyjne
Na drugim albumie zatytułowanym “Władza algorytmów” stały skład sekstetu został poszerzony o gościa specjalnego w postaci Mateusza Smoczyńskiego na skrzypcach, a swoją dźwiękową cegiełkę dołożył także odpowiedzialny za realizację nagrań Jan Smoczyński. Aktualny, nieco niepokojąco brzmiący tytuł krążka nie odnosi się jednak bezpośrednio do zawartej na nim muzyki.
Dariusz Petera wyjaśnia:
Tytuł dotyczy czasów, w których przyszło nam żyć. Zaczerpnąłem go z książki opisującej mechanizmy kierujące relacjami, technologią i polityką w XXI wieku. To też pytanie o granicę postępu technologicznego, który z jednej strony usprawnia nasze codzienne funkcjonowanie, a z drugiej coraz bardziej oddala nas od emocji i czynnika ludzkiego.
Jak zatem przebiegała praca na “Władzą algorytmów” i jaki pomysł na brzmienie poszerzonego składu miał Dariusz Petera?
W samym procesie twórczym celowo umniejszyłem rolę „wartości estetycznych” czy też bezpośredniej „komunikatywności brzmienia” na rzecz zaistnienia nowych struktur czasoprzestrzennych. Struktury te z jednej strony łączą się z samą materią dźwiękową i sposobami jej organizacji, a z drugiej stwarzają każdemu z muzyków stosunkowo szeroki ambitus możliwości artystyczno-ekspresyjnych i rozległe pole do swobodnej improwizacji, w której akt twórczy jest tak dalece nieskrępowany, jak to tylko było możliwe podczas sesji nagraniowej.
Zawartość albumu “Władza algorytmów” buduje zatem swego rodzaju suita, której poszczególne elementy utrzymane są w estetyce współczesnej kameralistyki, tzw. formy otwartej oraz brzmienia akustycznego podbitego elektroniką. Tworzywo dźwiękowe każdego ogniwa stanowi swoisty pomost łączący czystą wolność improwizacji z wpływami dwudziestowiecznej muzyki poważnej. Zarówno gość specjalny, jak każdy z muzyków sekstetu jest indywidualnością poruszającą się we własnym muzycznym świecie, na własnych zasadach, razem tworząc zaskakująco naturalny, muzyczny konglomerat, z fundamentami wzniesionymi na wypracowanych, dojrzałych umiejętnościach oraz bogatym doświadczeniu – tak studyjnym, jak i scenicznym.
Nieco inne niż dotychczas podejście, pozwoliło mi mocno odświeżyć i spojrzeć pod innym kątem na kryteria własnego przeżycia estetycznego i emocjonalnego, nadając mu twórczy, poszukujący charakter – podsumowuje Petera.
Skład:
Dariusz Petera – fortepian, Fender Rhodes
Emil Miszk – trąbka
Maciej „Kocin” Kociński – saksofon tenorowy
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela, gitara
Andrzej Święs – kontrabas
Krzysztof Szmańda – perkusja, wibrafon
Mateusz Smoczyński – gość specjalny, skrzypce
Jan Smoczyński – gość, syntezatory, elektronika, efekty
Lista utworów:
1. Six Steps of Separation
2. Crowd Pleaser
3. Phase Shifting
4. Mind Wandering
5. I Need My Space
6. Overthinker
7. Attention Span
fot. okładka płyty