Aga Derlak z wyjątkowym utworem „Too Soon” [RECENZJA]

Najnowszy singiel “Too Soon” to trzeci utwór pianistki Agi Derlak promujący jej trzeci album zatytułowany ,,Parallel”, który ukaże się 22 kwietnia. Za teledysk posłużył wyjątkowy film z 1957 roku, awangardowego reżysera Francisa Thompsona.

Kolejny singiel „Too SoonAgi Derlak pokazuje bogactwo pomysłów, a co za tym idzie brzmień, które wpływają na ostateczny kształt albumu „Parallel”. I choć dotychczas poznaliśmy trzy single, to każdy z nich trochę inaczej definiuje ten projekt. Łatwo jednak znaleźć w nich część wspólną, która wynika z wrażliwości samej artystki. To jej spojrzenie sprawia, że każda z kolejnych propozycji – choć wypływa z jazzowego kolorytu – staje się artystycznie wolna, pozbawiona sztywnego trzymania się określonych ram.

fot. Aleksandra Borysiewicz

Sama forma nowego utworu w sposób bezpośredni czerpie z pewnych klasycznych założeń, ale w żaden sposób nie zamyka się w archaicznej próżni, która mogłaby wprowadzać jakiekolwiek ograniczenia.

I właśnie przełamywanie określonego sposobu myślenia w kategoriach muzyki jazzowej sprawia, że „Too Soon” prezentuje się po prostu ciekawie. Nic w tym przypadku nie mogłoby się udać bez udziału znakomitych muzyków, których poszczególne motywy wraz z improwizacją, stają się niejako uzupełnieniem wypowiedzi artystycznej – wydobytej przy pomocy pianina – Agi Derlak. To współistnienie wielu elementów instrumentalnych w niezwykle kreatywnej formule staje się w tym przypadku zjawiskowe. Warto sprawdzić, ile w jednej kompozycji (ponad 11 minutowej!) można ukryć szalenie interesujących zabiegów muzycznych. A, że całość opiera się na klasycznej istocie jazzowego artyzmu, to nie musimy obawiać się nadmiernych odejść od przyjętej  charakterystyki, budzącej jedynie pozytywne skojarzenia. Trzeba również zwrócić uwagę na teledysk, za który posłużył wyjątkowy film z 1957 roku, awangardowego reżysera Francisa Thompsona.

*****

Muzyczna warstwa wychodzi śmiało poza konwencje akustycznego jazzu, ukazuje niejako muzyczną równoległa rzeczywistość, jedno z wielu oblicz artystki. Na krążku znajdują się również utwory wokalno-instrumentalne, których warstwę tekstową stanowią wiersze artystki zadające pytania o realność, prawdę, pamięć.

Silną inspiracją dla filozofii albumu stanowi twórczość Olgi Tokarczuk, a szczególnie powieść “Bieguni”, ukazująca rzeczywistość jako splot zdarzeń, pozornie niezwiązanych ze sobą istnień połączonych niewidzialną nicią, należących do jednej wielkiej niepojętej, transcendentnej całości.

Na albumie usłyszymy oprócz Agi takich artystów jak: Jerzy Małek, Basia Derlak oraz Atom String Quartet.

,,To utwór odnoszący się to ulotności chwili, która sama w sobie stanowi o jej istnieniu. Owa krótkotrwałość, nadaje jej znaczenie, daje jej głos, szansę wybrzmienia. Niektóre z nich chcielibyście zatrzymać, choćby na moment, bądź wymazać z naszej pamięci na dobre, lecz dobrze wiemy: nie mamy takiej mocy, by cokolwiek w naszym życiu zatrzymać, zawłaszczyć i chwycić w dłonie. Inspiracją do jego powstania były liczne podróże artystki, między innymi życie w Stanach Zjednoczonych, w Panamie. Szukanie swojego miejsca oraz siebie w tych równoległych światach.

Teledysk do utworu stanowi awangardowy film krótkometrażowy amerykańskiego reżysera z lat 50-tych Francisa Thompsona pt. “NY, NY”, który zrewolucjonizował sztuki wizualne przedstawiając rzeczywistość odbijającą się w lustrach, przedmiotach, płaszczyznach; widzianą przez nałożone na siebie soczewki, tworzące oniryczne, kalejdoskopiczne obrazy, równoległe przenikające się światy, ukazując abstrakcję w otaczającej go codzienności Nowego Yorku.

Utwór został nagrany w sextecie, jako trio Agi Derlak (Michał Kapczuk, Szymon Madej) wraz ze wspaniałą sekcją dętą: Jerzy Małek – tp, Wojciech Lichtański – as oraz Marcin Kaletka – ts.” – Aga Derlak

*****

Aga Derlak – pianistka, kompozytorka i edukatorka. Absolwentka Berklee College of Music w Bostonie (2019) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2017).  Obecnie wykładowca na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Kształciła się̨ u mistrzów polskiej jazzowej pianistyki: Michała Tokaja oraz Pawła Tomaszewskiego. Przez dwa lata mieszkała w Bostonie, gdzie doskonaliła swe umiejętności pod okiem Danilo Pereza, pianisty Wayne Shortera. W 2019 roku pracowała w Fundacji Danilo Pereza w Panamie, animując swych uczniów do rozwijania odwagi w korzystaniu ze swojej twórczej wolności. Doświadczenie to silnie ukształtowało jej osobowość, cel i misję.

Twórczość Agi Derlak zdobywa szerokie uznanie zarówno wśród jazzowej publiczności, jak i wśród krytyków – w kraju i za granicą.

Pianistka jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Fryderyka 2016 (Jazz: Fonograficzny Debiut Roku), nagrody indywidualnej na Zilina Jazz Competition (2016, Słowacja), Czech Contest (Czechy, 2015) oraz Krokus Jazz Festival (2014).

Aga Derlak koncertowała w USA, Meksyku, Panamie, Niemczech, Grecji, Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoszech, Hiszpanii i Mołdawii. Artystka brała udział w najważniejszych festiwalach jazzowych w Europie i nie tylko: (m.in. Athens Technopolis Jazz FestivalAnkara Jazz FestivalXjazz BerlinPanama Jazz FestivalEdinburgh Jazz FestivalJazztopad in NY). We wrześniu 2019 wystąpiła ze swoim kwintetem w legendarnym Jazz at Lincoln Center / Dizzys Club w Nowym Jorku.

Aga współpracowała między innymi ze Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Tomaszczykiem, Danielem Toledo, Atom String Quartet, Dorotą Miśkiewicz, Andree Haywardem, Lucianą Souzą, Claudio Ragazzi, Mauricio Moralesem, Patricia Zarate, Jerzym Małkiem, Grzechem Piotrowskim, Sabiną Meck, Łukaszem Żytą i wieloma innymi artystami.

Pianistka realizuje swoje muzyczne inspiracje w kilku projektach. Aga Derlak Trio to formacja, z którą artystka wydała dwa autorskie albumy sygnowane przez słowacką wytwórnię Hevhetia: First Thought (2015, nagroda Fryderyk) oraz Healing (2017). Towarzyszą jej Michał Kapczuk (kontrabas) i Szymon Madej (perkusja).

 

Aga Derlak i Atom String Quartet w utworze “The Word”!

Leave a Reply