Emil Miszk & The Sonic Syndicate – “Scratches for 8 Musicians – Live at Polish Radio” [RECENZJA]

Nasz ocena

“Scratches For 8 Musicians. Live At Polish Radio” to trzeci autorski album Emila Miszka, trębacza i kreatora przestrzeni dźwiękowej związanego z trójmiejskim środowiskiem muzyki improwizowanej. Dziś prezentujemy naszą recenzję tego wydarzenia.

Recenzja płyty “Scratches for 8 Musicians – Live at Polish Radio” – Emil Miszk & The Sonic Syndicate (2022)

Bez wątpienia trębacz Emil Miszk to jeden z najbardziej otwartych artystów, który z łatwością porusza się po bezdrożach szeroko pojętej muzyki jazzowej, czego najlepszym przykładem jest album “Scratches for 8 Musicians – Live at Polish Radio” nagrany z zespołem The Sonic Syndicate. Jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że muzyk tratuje przestrzeń artystyczną, jako podstawę do własnych poszukiwań i traktowania muzyki w sposób całkowicie niestandardowy, wręcz eksperymentalny, to objawi nam się obraz czegoś szalenie interesującego.

Tym bardziej, że otrzymujemy kompozycje rozpisane na dźwiękach mających wydźwięk symboliczny oraz głęboko emocjonalny, które na końcu układają się w obrazy pasujące do bardziej przyziemnych – czytaj ludzkich – sytuacji.

Album został nagrany podczas koncertu w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w ramach kilkudniowych obchodów Międzynarodowego Dnia Jazzu w 2021 roku. Ma to o tyle znaczenie, że powstał w momencie post-pandemicznym, a więc w jego formie można doszukiwać się dodatkowego podtekstu (każdy tytuł utworu to „Scratch”, “from scratch“, czyli “na nowo“).

Ważniejszy jest jednak fakt, że na pierwszy plan wysuwa się całkowicie żywa energia, nieposkromiona dbałością o wypracowanie techniczne, choć precyzja wykonawcza jest wpisana w zawodowstwo wszystkich muzyków. Ona pojawia się jakby przy okazji, będąc “efektem ubocznym” całego zamysłu. A trzeba przyznać, że skład biorący udział w tym projekcie jest imponujący (Emil Miszk – trąbka, Piotr Chęcki – tenor sax, Jakub Klemensiewicz – bari sax, Paweł Niewiadomski – puzon, Michał Zienkowski – gitara, Mikołaj Basiukiewicz – fortepian, Konrad Żołnierek – kontrabas, Sławek Koryzno – perkusja). To poprzez ich świadomość artystyczną, ale też umiejętność słuchania siebie nawzajem, stworzono w każdej kompozycji swego rodzaju teatr wyobraźni, eksponujący w zamyśle samego gospodarza projektu – Emila Miszka. Stąd motywy trąbki są naturalnie dopasowaną siłą, zrodzoną na kanwie kreatywności i chęci wytworzenia komunikatu, wysyłanego później do publiczności.

Tak, warto to podkreślić, że muzyka na tej płycie jest komunikatywna dla wszystkich, którzy potrafią doszukiwać się przekazu w tak zaprezentowanych insygniach, ukrytych w tych czterech kompozycjach. Być może pewna abstrakcja będąca jednym z elementów nie zawsze jest czytelna, ale to ona daje możliwość własnej interpretacji wybranych fragmentów całości. Do tego dochodzi umiejętność porozumiewania się pomiędzy sobą, co usuwa wrażenie chaosu i niesubordynacji w dokańczaniu wszystkich opowieści (żywiołowy charakter „Scratch IV”).

Gdyby odnieść się do inspiracji, to dostaliśmy elementy muzyki awangardowej, pochodzącej z free jazzu, odrobinę klasycznych brzmień, ale przede wszystkim motywy improwizowane, nadające temperamentu każdej części tego albumu (wyczuwalny nawet w spokojniejszym, podszytym niepokojem utworze „Scratch II”).

To muzyka, która składa się z impulsów odbieranych z rzeczywistości i przekształcanych na własnych zasadach w nową materię, idącą w stronę spontaniczności, a nawet eksperymentu, a nie typowej melodyki. Dlatego album „“Scratches for 8 Musicians – Live at Polish Radio” należy odbierać w sposób niezwykle indywidualny, doszukując się elementów dla nas osobiście interesujących. Nie da się ukryć, że to propozycja dla osób wypatrujących muzyki poza skalą określoną w typowy sposób, tym bardziej, że dźwięki w tym przypadku przybierają formę niemal poetycką.

Łukasz Dębowski

*****

Album można zakupić tutaj: https://asfaltshop.pl/product/30621-emil-miszk-amp-the-sonic-syndicate-scratches-for-8-musicians-live-at-polish-radio-cd

 

Leave a Reply