25-lecie płyty „Dziewczyna szamana” Justyny Steczkowskiej

18 marca 1996 roku ukazała się płyta, która przeszła już do kanonu polskiej muzyki rozrywkowej. „Dziewczyna Szamana”, bo o niej mowa, była debiutem fonograficznym Justyny Steczkowskiej. Album powstał przy współpracy Grzegorza Ciechowskiego, jako producenta i autora tekstów.

Z okazji jubileuszu 25-lecia, po raz pierwszy na rynku pojawi się wersja winylowa albumu. Dla podkreślenia wyjątkowości, winyl z czerwonym transparentnym krążkiem ukazuje się w limitowanym nakładzie.

Z płyty pochodzą takie przeboje jak tytułowa „Dziewczyna szamana”,  „Grawitacja” czy „Oko za oko”. Popularność zdobyła również nowa interpretacja utworu „Karuzela z madonnami”, oryginalnie śpiewanego przez Ewę Demarczyk.

fot. okładka albumu (zdjęcia Andrzej Świetlik)

Płyta osiągnęła certyfikat platynowy sprzedając się w ponad 100 tyś. nakładzie i była jedną z nielicznych, które ukazały się także na MiniDiscu.

18 marca 2021 album trafił w zremasterowanej wersji na platformy cyfrowe.

 

„Dziewczyna szamana” do dziś pozostaje albumem zjawiskowym. W 1996 była fonograficznym objawieniem, który przyniósł Justynie Steczkowskiej zasłużony sukces. Płyta zdobyła 5 nagród Akademii Fonograficznej Fryderyki w kategoriach: Wokalistka roku, Fonograficzny debiut roku, Piosenka roku („Oko za oko, słowo za słowo”), Płyta roku – Pop, Producent muzyczny, Aranżer roku (Grzegorz Ciechowski). Wokalistka szybko stała się najpopularniejszą artystką w tamtym czasie – zjawiskowa, charyzmatyczna, utalentowana. Jej wykonanie „Karuzeli z Madonnami” wciąż – obok Ewy Demarczyk – należy do najlepszych, jakie pojawiły się na przestrzeni wielu lat. Kora chwaliła jej porywającą interpretację „Boskiego Buenos” (zresztą doskonale zaaranżowaną na tej płycie), którą Justyna bezkonkurencyjnie wygrała program „Szansa na sukces”.

 

Album „Dziewczyna szamana” był nie tylko artystycznym strzałem w dziesiątkę, ale także doskonale podkreślał ponadprzeciętność Steczkowskiej oraz niesamowitą wirtuozerię Ciechowskiego. W tamtym czasie zaczęli tworzyć swego rodzaju niezawodny tandem, który był w stanie osiągnąć wszystko. I jak na tamte czasy – osiągnął więcej, niż można było się spodziewać. Kolejne single podbijały listy przebojów („Dziewczyna szamana”, „Grawitacja”, „Oko za oko, słowo za słowo”, „Tatuuj mnie”, „Niekochani”), a płyta doskonale się sprzedawała (ponad 100 tysięcy w oficjalnej sprzedaży). Niektóre rozgłośnie radiowe tak ukochały sobie ten krążek, że grały także inne piosenki. Na liście przebojów Radia Manhattan w Łodzi pojawiły się również: „Czy to mi”, „Wrogu mój”, a nawet „W Kazimierzu Dolnym”.

Każda piosenka na tej płycie stanowiła swego rodzaju odrębną historię, tworząc jednak spójną całość z osobowością i indywidualizmem artystki. Nie znajdziemy na tym albumie słabszych momentów. Wszystkie kompozycje zostały stworzone z najwyższym kunsztem wykonawczym, ale też realizacyjnym. Każdy utwór był mocnym punktem tego krążka. Przy tym pokazywał pełnię kolorytu i możliwości wokalnych Justyny Steczkowskiej (wokalizy w „Ukołysze nasz sitowie”). Udało się stworzyć specyfikę, której nie miał w tamtym czasie nikt – ten album nie był podobny do niczego, co w tamtym czasie się ukazywało, a to tylko stało się dodatkowym atutem i podkreślało najwyższą jakość jakże oryginalnego projektu. Niełatwego w pierwszym odbiorze, nienastawionego na komercyjny sukces, choć taki się pojawił, bo był też konsekwencją znaczącego artyzmu twórców, którzy pracowali nad tymi piosenkami (na płycie zagrali, m.in. Leszek Biolik, Andrzej Smolik, Jacek Królik, Antoni Ziut Gralak). „Dziewczyna szamana” to wydarzenie ponadczasowe, doskonałe i niepowtarzalne.

Łukasz Dębowski

 

Tracklista wydania winylowego (premiera 18 czerwca 2021):

Side A
1. Dziewczyna Szamana
2. Czy to mi
3. Tatuuj mnie
4. Niekochani
5. Oko za oko, słowo za słowo
6. Grawitacja

Side B
1. Myte dusze
2. Boskie Buenos (Buenos Aires)
3. Wrogu mój
4. Ukołysze nas sitowie
5. W Kazimierzu Dolnym
6. Karuzela z madonnami
7. Dziewczyna Szamana (wersja domowa)

 

Leave a Reply