Premierowy album Florence Jenkins Project. Posłuchaj utworu “Kairos”

Warszawska grupa Florence Jenkins Project wydała niedawno nowy album zatytułowany “III x III / życie i inne katastrofy”. Jednym z singli promujących to wydarzenie został utwór “Kairos”.

Florence Jenkins Project to klimatyczny, autorski rock przyprawiony tu i ówdzie etno-sosem. Ambicją zespołu jest opowiadanie intrygujących historii, poprzez muzykę prostą, ale wolną od banału. Znakiem rozpoznawczym nieco eklektycznej twórczości FJP są niesztampowe teksty oraz aranżacje łączące przestrzenne brzmienia z wyrazistymi rockowymi riffami i pulsem.

W czerwcu 2020 zespół wydał zrealizowany w Quality Studio, drugi album CD zawierający 9 utworów zgrupowanych w trzy “tryptyki”.

fot. materiały prasowe (FB zespołu)

“Kairos” to kompozycja, która zachowując zasadniczą prostotę, łączy ją z migotliwą zmiennością tempa, nastroju i harmonii. Tekst piosenki jest wyrastająca z intymnej “chwili ulotnej” impresją na temat słynnych wersów otwierających “Ziemię jałową” T.S.Eliota – “April is the cruellest month…”.

*****

Przewodnim tematem albumu są katastrofy, rozumiane przede wszystkim jako transformacje i przemiany – wielkie i małe, intymne, egzystencjalne i metafizyczne.

Najważniejsze inspiracje dla albumu to poematy t.s. Eliota – “Ziemia Jałowa” i “Wydrążeni ludzie”, część tekstów to wręcz adaptacja wybranych wątków tych dzieł. Kolejne inspiracje to choćby “Pod osłoną nieba” Paula Bowlesa (oraz filmowa adaptacja tej powieści) czy wątki filmu “Incepcja”. Poza tekstami własnymi i adaptacjami na albumie znalazły się też utwory do wierszy Adama Mickiewicza i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Warstwa muzyczna stanowi rozwinięcie eklektycznego stylu zakorzenionego w alternatywnym rocku z przyprawą bliskowschodniej melodyki i rytmiki, zaprezentowanego w albumie “Antymetafizyka”. W albumie “III x III” muzyczne tropy prowadzą również w mniej oczekiwanych kierunkach, takich jak trip hop czy piosenka folkowa czerpiąca z bossa novy.

Strona plastyczna albumu wydanego jako digipack to znowu dzieło graficzki, tym razem Marty Ignerskiej. Jej kolaże i fotomontaże stanowią czasem melancholijny, czasem dramatyczny, a czasem ironiczny komentarz do 9 piosenek składających się na “III x III”.

Florence Jenkins Project to miks osobowości i wrażliwości muzycznych. Od 2008 roku tworzą go:

Anna Stokalska – wokal. Absolwentka Dyrygentury Chóralnej UMFC w Warszawie. W FJP wokal kreujący klimaty jasnej strony mocy. Poza FJP trenerka wokalna i liderka popularnego rozrywkowego chóru Voysys.
Łukasz Balcerek – gitara basowa. Informatyk, miłośnik niekomercyjnych działań muzycznych spod znaku alternatywnego rocka. Współtwórca FJP, konsekwentnie nieufny wobec wszelkich gadżetów zdaje się jedynie na instrument, piec i własną intuicję muzyczną.
Kuba Stokalski – gitary. Projektant ambitnych gier komputerowych, miłośnik minimalizmu, ciężkich riffów, ciężkich brzmień i ciężkich treningów. Odpowiedzialny za mięsiste i energetyczne ingrediencje miksu gitar, który jest jedną z podstaw brzmienia kapeli. Nie rozstaje się z “black beauty” (czarny Gibson Les Paul Custom), choć generalnie woli blondynki.
Borys Stokalski – gitary, wokal. Absolwent konserwatorium im. Elsnera w klasie gitary klasycznej, przerwał studia naUMFiC poświęcając życie zawodowe informatyce. Do muzyki powrócił w ramach łagodnej postaci kryzysu wieku średniego współtworząc FJP. Zawsze chętny do komplikowania aranżacji i instrumentarium, ku rozpaczy pozostałych członków zespołu.
Wojtek Sznajder – perkusja, w czasie wolnym od zarządzania informatyką w międzynarodowych korporacjach przygotowuje się do bycia zawodowym pilotem. Albo pływa na desce za latawcem. Albo jeździ na nartach. Jak nie ma śniegu, i nie wieje to gra na perkusji w FJP, które współtworzył. Nie jest prawdą, że wyznaje zasadę “nie musi być równo, byle było głośno”. Czasem rzuca pałkami – trzeba uważać na próbach.

Słuchaj utworu “Kairos” na Spotify: https://open.spotify.com/album/5rkArElYWyASiX50E2ifbF?si=NSjASYFUTrmRmPbzfjbL7Q

ReverbNation – www.florencejenkinsproject.pl

 

fot. okładka płyty

Dodaj komentarz