Dawid Lubowicz – „Stories” [RECENZJA]

Nasz ocena

“Stories” to album skrzypcowy, na który składają się kompozycje stworzone przez Dawida Lubowicza. Wszystkie utwory zostały zarejestrowane przez kompozytora z towarzyszeniem Christiana Danowicza. Poniżej można znaleźć naszą recenzję tego wydarzenia.

Recenzja płyty „Stories” – Dawid Lubowicz (Requiem Records, 2022)

„Stories” to album niezwykły, bo złożyły się na niego kompozycje skrzypcowe, stworzone przez Dawida Lubowicza, ale wykonane wspólnie z Christianem Danowiczem. Tych dziewięć kompozycji jest więc wizją głównego gospodarza, ale swoboda wykonawcza pozwoliła każdemu z artystów nadać własny ton wypowiedzi artystycznej, która ostatecznie w takim przekazie staje się spójna.

Poszczególne kompozycje noszą jednak inne znamiona stylistyczne, co sprawia, że całość jest po wielokroć frapująca. Od niewspółczesnych faktur muzycznych, aż po folkową wymowę i balladową lekkość. To wszystko – a nawet znacznie więcej – można znaleźć w gustownych, ale też nieprzeciążonych stylistycznie utworach, które mają szeroki wymiar związany z nieszablonowym artyzmem.

Każda opowieść zapisana w zjawiskowo utkanych dźwiękach skrywa w sobie różne motywy, które usłyszymy w obrębie jednej kompozycji. Klasyczna szlachetność dostojnie kroczy z personalnym wydźwiękiem, formułującym utwory w różniący się sposób. Intencje gospodarza doskonale zaprezentował we własnym odniesieniu Christian Danowicz, który nadał tym propozycjom dodatkowej struktury. A wspomniana różnorodność stylistyczna słyszalna jest już w pierwszym utworze „At The Bottom Of The Casket„, gdzie niekiedy słowiańska nuta przełamuje arcyciekawe harmonie. Dzięki temu w obrębie jednej kompozycji dostajemy zmienność dynamiki, nietrywialną melodykę, gustowne ornamenty muzyczne i wytrawnie zaprezentowaną rytmikę.

Charakterystyczna żywotność ma tutaj także swoje różne oblicza, raz zahaczając o góralską nutę („Carpathia„), a innym razem tworząc zupełnie niestandardowy profil, zrodzony na kanwie techniki artykulacyjnej, polegającej na wprowadzeniu w ruch struny instrumentu smyczkowego poprzez szarpanie palcem (zdradza to już sam tytuł „Pizzicato„). Różnorodność prowadzenia poszczególnych kompozycji jest więc znamienna, a odzwierciedla to ubarwienie kompozycyjne „Tanga Vocalize„, będącego odmiennym odbiciem tego, co usłyszymy chociażby w żywiołowym, nie tak samo wycyzelowanym w strukturze harmonicznej „Tale of a Castle (Part I)„.

Do tego dochodzi bezbłędna wirtuozeria obu muzyków, którzy stworzyli swego rodzaju dialog, niestandardowo urozmaicający poszczególne propozycje. W żadnym więc aspekcie nie można nie zauważyć zawodowstwa artystów, idącego w parze z zaangażowaniem oraz otwartością na wiele czynników, tworzących koloryt tej nieszablonowo zaprezentowanej płyty.

Muzyka skrzypcowa ma swoich doskonałych przedstawicieli, do których należy Dawid Lubowicz (na co dzień część Atom String Quartet), ale także argentyński skrzypek Christian Danowicz. Potwierdzeniem tego jest poruszający w swym elokwentnym wydźwięku album „Stories„, gdzie każdy utwór otwiera nam szerokie możliwości interpretacji. Dlatego dotarcie do emocjonalnej części tego wydarzenia jest piękną przygodą, pozwalającą odnieść jej poszczególne części do własnej wrażliwości.

Łukasz Dębowski

 

Leave a Reply