Ewolucja grafiki w grach: Od 2D do VR

Odkryj niesamowitą ewolucję, jaką zaliczył poziom grafiki w grach wideo na przestrzeni ostatnich kilku dekad – od prostych gier 2D po immersyjne tytuły VR.

fot. materiały promocyjne

Rozwój graficzny w branży gier: Od grafiki 2D po wirtualną rzeczywistość

Branża gier przeszła bardzo długą drogę. Gry zaliczyły znacząco ewolucję, zanim mogły nam zaoferować to, czego dzięki nim możemy doświadczyć dziś. I to pod wieloma względami. Między innymi w zakresie dostępności i komfortu rozgrywki. Niemniej jednak najbardziej widoczna ewolucja, która odcisnęła największe piętno i ukształtowała całą branżę gamingową, to rozwój w zakresie grafiki.

Gry pod względem graficznym na przestrzeni ostatnich kilku dekad doznały niesamowitej wręcz transformacji. Od skromnych początków, czyli pikselowych gier 2D, po innowacyjne gry w technologii wirtualnej rzeczywistości, a także coraz bardziej zaawansowane graficznie gry hazardowe online, które są dostępne w HitnSpin i innych kasynach internetowych. W tym materiale udamy się w niezwykłą, nostalgiczną podróż po historii grafiki w grach.

Narodziny grafiki 2D

Grafika 2D w grach nie została użyta przez przypadek ani nie była to zamierzona rzecz. Po prostu na wczesnym etapie rozwoju gier to ograniczenia sprzętowe dyktowały zasady, jeśli chodzi o to, jak wyglądały początkowe gry.
Na początku deweloperzy ograniczali się do prostej, pikselowej grafiki. Z jej wykorzystaniem tworzyli postacie, środowiska i elementy rozgrywki. Grafika była tak prosta i „łopatologiczna”, że gracze musieli sięgnąć do swojej wyobraźni i kreatywności, aby poczuć klimat gry i „odczytać”, to co chciał w swojej grze przekazać deweloper. Krótko mówiąc, gracze musieli sami wypełnić lukę między grafiką a rozgrywką, niejako wyobrażając sobie, jak to powinno wyglądać naprawdę. Do pierwszych, najbardziej kultowych dziś gier 2D należą:

Tennis for Two (1958),
Spacewar! (1962),
Pong (1972),
Breakout (1976),
Space Invaders (1978).

Pierwsze gry 2D były bardzo mocno ograniczone graficznie. Dopiero lata 80. zapoczątkowały rozwój bardziej zaawansowanych gier. To właśnie w tamtym okresie rozwinęła się 8-bitowa i 16-bitowa grafika. Wyższy poziom grafiki 2D zapoczątkowały platformy takie jak SEGA Mega Drive (SMD) i Nintendo Entertainment System (NES). Kluczowymi, przełomowymi tytułami były Super Mario Bros. i Sonic the Hedgehog. Gry te zapoczątkowały erę kolorowych gier wideo, w których można było doświadczyć przewijanego tła podczas poruszania się, co znacząco zwiększyło atrakcyjność wizualną i dało podwaliny do zwiększenia atrakcyjności fabularnej.

Przeskok do grafiki 3D

Kolejny kamień milowy w branży gier miał miejsce w latach 90. ubiegłego wieku. W tym okresie gry doznały prawdziwej rewolucji, jeśli chodzi o aspekty graficzne, bo zaczęła rozwijać się grafika 3D. Wszystko za sprawą tego, że sprzęt do gier zaczynał być coraz bardziej zaawansowany. Moc obliczeniowa procesorów była coraz większa. Zaczęto też wprowadzać na rynek dedykowane procesy graficzne. Dzięki temu deweloperzy mogli zacząć tworzyć w swoich grach wielokątne modele postaci i elementów, a także całe środowiska 3D.

Kluczowe tytuły, które były przełomowe, jeśli chodzi o przeskok z grafiki 2D na grafikę 3D, to między innymi gra Doom z 1993 roku, a także Quake z 1996 roku. Gry te zaoferowały coś unikalnego, czyli rozgrywkę z perspektywy pierwszej osoby, co zapoczątkowało gatunek FPS (First Person Shooter), pierwszoosobowych strzelanek. Ponadto w Doomie i Quake’u zadebiutowało dynamiczne oświetlenie, które wyznaczyło zupełnie nowe trendy, jeśli chodzi o immersję rozgrywki.

Momentem, który jeszcze bardziej przesunął granice możliwości grafiki 3D, była premiera konsol Sony PlayStation i Nintendo 64. Były to innowacyjne – jak na tamten czas – konsole, na których można było zagrać w takie tytuły jak Final Fantasy VII i The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Były to niewątpliwie rewolucyjne produkcje, które zaoferowały pełne szczegółów graficznych światy. W tych grach po raz pierwszy pojawiły się też przerywniki filmowe, co stanowiło fundament dla nowoczesnego projektowania gier w przyszłości.

Wyższa rozdzielczość i realizm

Grafika 3D wciąż się rozwijała, a kolejny kamień milowy w jej ewolucji miał miejsce na początku bieżąco wieku, we wczesnych latach 2000. To wtedy swój początek miała era gier w wysokiej rozdzielczości HD. Jako że konsole takie jak Xbox 360 i PlayStation 3 były wyposażone w potężne procesory graficzne, mogły obsługiwać gry z oszałamiającą wówczas grafiką, która była niezwykle realistyczna.

Najznakomitsze gry tamtego okresu, które wyznaczały trendy graficzne, to przede wszystkim Gears of War i Uncharted, czyli dwa ekskluzywne tytuły od Microsoftu i Sony. Odpalając wtedy te gry, jedyne co przychodziło na myśl graczom to: „wow”. Można było w nich znaleźć bardzo szczegółowe modele postaci i realistyczne środowiska. Dostępne były też zaawansowane efekty takie jak rozmycie w ruchu czy dynamiczna pogoda.

Początek lat 2000 to również okres, w którym pojawiły się zaawansowane silniki gier. To właśnie wtedy światło dzienne ujrzał silnik Unreal Engine, a także CryEngine. Dzięki nim deweloperzy mogli jeszcze bardziej przekraczać bariery graficzne. Wraz z rozwojem tych silników w grach zaczęły pojawiać się rozwiązania takie jak ray tracing, czyli śledzenie promieni świetlnych w czasie rzeczywistym, co pozwoliło jeszcze bardziej zwiększyć immersję.

Wirtualna rzeczywistość

Kiedy wszyscy myśleli, że gry 3D to wszystko, na co stać branżę gamingową, pojawiła się technologia wirtualnej rzeczywistości (VR). Aktualnie VR stanowi szczyt, jeśli chodzi o ewolucję grafiki w grach. Gry VR zabierają graczy do wirtualnych światów za pośrednictwem specjalnych gogli VR, takich jak Meta Oculus Quest 3 czy Pico 4. Gry w wirtualnej rzeczywistości oferują pełnowymiarowe światy 3D, w których można wchodzić w interakcję z elementami otoczenia w niespotykany dotąd sposób – dosłownie jak w świecie rzeczywistym.

Jeśli chodzi o najlepsze tytuły VR, które są idealnym przykładem możliwości tejże technologii, to należą do nich przede wszystkim Asgard’s Wrath 2 i Half-Life: Alyx. To gry VR, które najlepiej demonstrują potencjał technologii wirtualnej rzeczywistości, łącząc niezwykle szczegółową i zaawansowaną grafikę z intuicyjną rozgrywką.

Leave a Reply