Ścieżki dźwiękowe z muzyką Andrzeja Korzyńskiego. „Człowiek z żelaza” i „Człowiek z marmuru”

Dwa wybitne filmy Andrzeja Wajdy i dwie porywające ścieżki dźwiękowe w dorobku Andrzeja Korzyńskiego. W odświeżonej, poszerzonej, zremasterowanej i definitywnej wersji ukazał się album z tą muzyką. Przypomnijmy, że twórca został wyróżniony tegorocznym Złotym Fryderykiem.

fot. materiały promocyjne

Współpraca Andrzeja Wajdy i Andrzeja Korzyńskiego dała polskiej muzyce filmowej cały szereg porywających realizacji, a dwa filmy o historii rodziny Birkutów mają wśród nich miejsce szczególne. To z jednej strony muzyka pełna hipnotycznych, dyskotekowych rytmów, pulsujących syntezatorów i elektrycznych gitar („Człowiek z marmuru”), a z drugiej – mnóstwo szerokich, orkiestrowych tematów, przetwarzanych na różne sposoby(„Człowiek z żelaza”). W programie płyty znalazły się m.in. funkowe „Baby Bump” znane z czołówki „Człowieka z marmuru” oraz „Nadzieja” i „Los człowieka”, jedne z najpiękniejszych orkiestrowych tematów w całej twórczości Korzyńskiego.

Materiały zostały przygotowane na podstawie taśm z archiwum artysty. Oryginalne ścieżki dźwiękowe z obu filmów zremasterowano na nowo. W wypadku „Człowieka z żelaza” podstawowy materiał został uzupełniony o utwory dostępne wcześniej tylko na winylowym, francuskim wydaniu soundtracku z lat 80. oraz trzy niepublikowane fragmenty, które nie zostały wykorzystane w finalnej wersji filmu. W książeczce obszerny szkic na temat filmów i muzyki, fotosy z filmu oraz zdjęcia notatek z archiwum kompozytora.

Złotym Fryderykiem w kategorii muzyki rozrywkowej Akademia postanowiła uhonorować Andrzeja Korzyńskiego.

Ten wybitny kompozytor i aranżer był artystą niezwykle wszechstronnym. Przekraczał granice gatunków, tworząc muzykę filmową, eksperymentalną, elektroniczną i rozrywkową. Pisał teksty piosenek, komponował muzykę do filmów (ma ich na koncie 140) i seriali. Starsi pamiętają go z Żółtych Kalendarzy Piotra Szczepanika, Motylem jestem Ireny Jarockiej czy Do łezki łezka Maryli Rodowicz, a młodsi z przebojów Franka Kimono (King Bruce Lee Karate Mistrz) i Akademii Pana Kleksa.

Międzynarodowy sukces zapewniła Andrzejowi Korzyńskiemu muzyka do filmów Andrzeja Wajdy (m.in. Człowiek z marmuruCzłowiek z żelaza) i Andrzeja Żuławskiego (m.in. Trzecia część nocyPossession). Współpracował również z Sylwestrem Chęcińskim (Nie ma mocnychWielki Szu), Władysławem Ślesickim (W pustyni i w puszczy), Krzysztofem Gradowskim (Akademia Pana KleksaPodróże Pana Kleksa), Januszem Morgensternem, Jerzym Gruzą.

W latach 60. był współzałożycielem i kierownikiem muzycznym legendarnego Młodzieżowego Studia „Rytm”. W latach 70. współtworzył grupę Arp-life, stając się jednym z pionierów muzyki elektronicznej w Polsce.

Napisane przez niego melodie nuciła i wciąż nuci cała Polska: Domek bez adresu Czesława Niemena, A kto się kocha w Tobie Zdzisławy Sośnickiej, Kasa sex Maryli Rodowicz, Meluzyna Małgorzaty Ostrowskiej czy filmowa Ballada o Janku Wiśniewskim Krystyny Jandy.

Andrzej Korzyński zmarł 18 kwietnia 2022 roku. Został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

 

Leave a Reply