Natalia Szczypuła i jej nowy utwór „Falling Slowly” [RECENZJA]

Natalia Szczypuła nie przestaje zaskakiwać. Wokalistka zaprezentowała właśnie nowy singiel zatytułowany “Falling Slowly”, do którego powstał teledysk. Tym razem propozycja artystki mieści się w kategoriach muzyki filmowej.

O talencie Natalii Szczypuły powiedziano już bardzo wiele. Jej barwa głosu jest zjawiskowa, co podkreśla także nowy utwór artystki zatytułowany „Falling Slowly„. Do tego dochodzi umiejętność odnajdywania się w różnych gatunkach muzycznych, gdzie szlachetna, przestrzennie rozciągnięta kompozycja przywołuje najlepsze skojarzenia z muzyką filmową. Utwór został jednak określony przyjaznymi dźwiękami, mieszczącymi się w okolicach szlachetnego popu, który ma wydźwięk niekoniecznie charakterystyczny jedynie dla polskiej muzyki rozrywkowej.

fot. Agata Lidia

Nie budzi wątpliwości, że Natalia zaprezentowała klasę na najwyższym poziomie. Ładnie rozciągnięte harmonie podkreślają melodykę tego utworu, a warto dodać, że za muzykę także odpowiada artystka (aranżerem i producentem został natomiast Mateusz Witkowski). Trzeba nadmienić również to, z jaką oszczędnością, ale też wyrafinowaniem została potraktowana warstwa instrumentalna, która w swobodny sposób staje się integralną częścią tej propozycji (ciekawie zaprezentowana solówka basowa Żeni Betlińskigo). „Falling Slawly” został idealnie stworzony pod predyspozycje Natalii Szczypuły, pokazując możliwości wokalne i kunszt wykonawczy, idący daleko poza sztucznie wykreowany patos. Nie znajdziemy tutaj też przesadności muzycznej i wymuszonej kreacji. To chyba najlepszy, a zarazem najbardziej dojrzały z dotychczasowych utworów artystki, ale to już kwestia gustu, bo każda z wcześniejszych piosenek ukazywała nieco inną stronę jej artystycznych poszukiwań. Na pewno jest bardzo dojrzale i stylowo, co w tym przypadku ma niewątpliwie istotne znaczenie.

*****

Najnowszy singiel Natalii Szczypuły to utwór w zupełnie innym klimacie. To piosenka nie zwykle emocjonalna, poruszająca, a jednocześnie tajemnicza. Można z powodzeniem przypisać ją do kategorii muzyki filmowej.

Malowniczości nadaje jej ciepła, przestrzenna warstwa muzyczna, nad którą unosi się hipnotyzujący głos Natalii. Tym razem tekst napisany został po angielsku – Natalia uznała, że w ten sposób skuteczniej będzie w stanie wyrazić to, co chciała przekazać w piosence.

Artystka studiowała wokalistykę na londyńskiej uczelni London Centre of Contemporary Music, język angielski jest też jej ogromną pasją, dlatego porusza się w nim niezwykle swobodnie. Utwór opowiada o miłości, a artystka za pomocą malowniczych metafor opisuje proces zakochania – zupełnie niespodziewanego, jak huragan w słoneczny dzień, czy słodki sen po przebudzeniu – dosłownie zwalający z nóg. Ekspresyjności dodaje utworowi improwizacja instrumentalna w wykonaniu doskonałego basisty – Żeni Betlińskiego. Za produkcję utworu niezmiennie odpowiada Mateusz Witkowski.

Towarzyszący utworowi teledysk został utrzymany w filmowym klimacie. Ujęcia nakręcono na sali kinowej (Kino Nowe Horyzonty). Autorem teledysku jest Rafał Rudzki (Vintage Sessions). Utwór i towarzyszący mu teledysk ponownie można opisać słowem „glamour”.

Natalia o piosence: „Utwór powstał tak naprawdę bardzo dawno temu, ale początkowo nie miałam na niego pomysłu. Patrząc na warstwę tekstową uznałam, że doskonale sprawdziłby się tutaj klimat filmowy, przestrzenny, otulający. Nasz producent i pianista, Mateusz Witkowski, doskonale zrozumiał moją wizję i stworzył piękną aranżację. Na koncertach, zapowiadając ten utwór, zawsze proszę słuchaczy, żeby zamknęli oczy i pozwolili, by otuliła ich ta muzyka. Myślę, że tak tego utworu słucha się najlepiej. Dla mnie jest on niezwykle emocjonalny, głęboki. Teledysk miał oddać jego malowniczość – sala kinowa, zachód słońca widziany z okna pociągu, wyśpiewywanie emocji. Mam nadzieję, że każdy znajdzie w utworze coś dla siebie”.

*****

Natalia Szczypuła – wokalistka, autorka tekstów i muzyki, vocal coach. Finalistka The Voice of Poland w 2020r., zwyciężczyni Ladies’ Jazz Festival Gdynia 2021.

Wokalistka soulowa, popowa, jazzowa. W swojej muzyce  łączy ze sobą różnorodne style, wzbogacając je sporą dawką popowej lekkości. Cechą wspólną jej piosenek są zapamiętywalne motywy – Natalia łączy ambitną muzykę z szybko wpadającymi w ucho melodiami, które każdy może zanucić. To utwory po polsku i po angielsku zakorzenione w soulowej estetyce, ale jednocześnie bardzo różnorodne, trafiające do szerokiego grona słuchaczy.

Studiowała wokalistykę na London Centre of Contemporary Music w Wielkiej Brytanii. Od lat aktywnie uczestniczy we wrocławskim oraz ogólnopolskim świecie artystycznym, występując w klubach muzycznych i wielu instytucjach kulturalnych (Narodowe Forum Muzyki, Filharmonii Dolnośląskiej, itp.). Usłyszeć ją można także na muzycznych festiwalach w całej Polsce: Vertigo Summer Jazz Festival, Vertigo Summer Blues Festival, Craft Open Wrocław, Sącz Jazz Festival, czy wspomniany wcześniej Ladies Jazz Festival Gdynia.

Koncertuje również za granicą, np. w londyńskich klubach (Amersham Arms, The Cube, itd.),w 2019 r. koncertowała w Chinach w ramach „Polish Games – Creative Poland: The Concert“, gdzie u boku Natalii Grosiak (Mikromusic) wykonała utwory z polskich gier komputerowych.

Regularnie publikuje w sieci własne utwory autorskie i planuje wydanie płyty pod koniec roku.

Doszła do odcinków finałowych ostatniej edycji The Voice of Poland. Spośród czterech odwróconych na początku foteli wybrała drużynę Tomsona i Barona.

Użyczyła swojego głosu do ścieżki dźwiękowej spektakli “Siostra i Cień”, “Café Panique”, “Dryl” oraz filmu “Błoto” (2018), dzięki czemu jej nazwisko można odnaleźć na Filmwebie.

 

Leave a Reply