Polaczek feat. Rogini w premierowym utworze “Kosmos” [RECENZJA]

“Kosmos” to inny rozdział w twórczości Polaczka, bo nie usłyszycie tu typowych dla artysty elektrycznych i akustycznych gitar. Utwór powstał we współpracy z Rogini, Bartkiem Brzezińskim i Suzią Kłosińską.

“Kosmos” zaskakuje ciekawymi rozwiązaniami muzycznymi, które nie mieszczą się w specyfice twórczości Polaczka. Sama kompozycja pocięta została syntetycznym brzmieniem wydobytym z instrumentów elektronicznych. I choć nie ma tu gitarowej energii, z której słynie artysta, to utwór został nasączony charakternym, niezwykle mocnym bitem. Na szczęście na tyle szlachetnym, że zestawiając go z charyzmą Polaczka nie przynosi on pewnego zakłopotania.

fot. Łukasz Klimczak

Wręcz przeciwnie, okazuje się, że w takim zestawieniu muzycznym wokalista i współtwórca tej propozycji wypada przekonująco, tym bardziej, że kryje się za tym głębszy przekaz (słowa przypominają estetykę Króla). Kosmiczna energia płynąca wraz z kompozycją dodaje namiastki odrealnienia, ale staje się też ważną częścią wyrazu artystycznego tego utworu. Oczywiście nic nie byłoby takie samo, gdyby nie uzupełnienie takiej wizji przez Rogini – producenta i realizatora dźwięku. Ważną część dołożył także producent Bartek Brzeziński, który wzmocnił “Kosmos” własnymi pomysłami kompozytorskimi. Ten utwór żre od początku do końca i staje się być może zapowiedzią dalszych poczynań Polaczka w tym dosyć awangardowym kierunku. Bardzo dobry kawałek, który zasługuje na szersze zauważenie.

*****

Singiel został nagrany w wyniku spontanicznej współpracy Roberta, którego znacie z poprzednich singli takich jak „Żelbeton” czy „Koniec Świata” i Bartka Brzezińskiego, producenta muzycznego zamieszkałego w Luksemburgu, absolwenta Abbey Road Institute w Amsterdamie. Współpracującego z takimi wykonawcami jak kanadyjsko-brytyjska grupa Ashes and Dreams czy amerykański wokalista TabInStereo.

Do tej dwójki dołączył Rogini, studyjny i live-owy realizator dźwięku, producent i właściciel studia Lukier Records i niewątpliwie prekursor muzyki procesowej. Wstępnie miał on jedynie zmiksować „Kosmos”. Jednak nieświadomy ryzyka, trakcie obcowania ze stanem nieważkości poczuł, że chciałby dodać coś więcej od siebie.

Tak powstał feat. Polaczek – Rogini oparty na dźwiękach Bartka. Ponadto do zaśpiewania chórków zaproszono nietuzinkową songwriterkę i wciąż zaskakującą przedstawicielkę polskiego folku jaką jest Suzia Kłosińska. Zatem jest to, swoista, grupowa wyprawa w przestrzeń kosmiczną. Dlaczego z innej planety? Bo nie usłyszycie tu typowych dla Polaczka elektrycznych i akustycznych gitar. Poczujecie za to potężny bit uszlachetniony ciosem od Przemka Kuczyńskiego oraz niezbędną dawkę kosmicznego promieniowania.

*****

5 września 2017 roku Polaczek zadebiutował singlem oraz klipem „Skrzydła” , jako niezależny twórca.

Kolejne single które ukazały się w niewielkich odstępach czasu to „Ojczyzna” oraz „Ogród” – opublikowany jako live z koncertu w niszowym “Domu Sztuki” Jacka Olejniczaka w Łodzi. Kolejny, akustyczny singiel zarejestrowany w Studio Radia Łódź to „W jedno z twoich miejsc”, do którego powstał video klip wyreżyserowany przez Polaczka, od lat zawodowo związanego z branżą fotograficzną i filmową. Gościnnie w chórkach do singla wystąpiła Eliza Tkacz. W sesji w studio radia Łódź wzięli udział także Rafał Napieralski (obecnie gitarzysta w BRUKLIN), Dawid Rudzki (obecnie gitarzysta w BRUKLIN), Marek Czmochowski.

Ciekawym akcentem tej współpracy  był występ na festiwalu Spinbreak w Poznaniu.

Po krótkiej przerwie nawiązuje współpracę z Rafałem Matuszakiem, basistą zespołu COMA, który wziął na siebie rolę producenta muzycznego. Skład zasilił Przemek Dominiak na gitarze oraz Przemek Kuczyński na instrumentach perkusyjnych.

Na tą chwilę efektem owej współpracy jest 6 gotowych singli. Premiera pierwszego z nich „Żelbeton” miała miejsce we wrześniu 2020. „Żelbeton” zagościł na kilku playlistach między innymi na 1 miejscu Listy Przebojów Radio Rzeszów czy w propozycjach do notowania Turbo Top w Antyradio.

 

fot. okładka singla

Leave a Reply