Piotr Damasiewicz & Into the Roots – „Watra” [RECENZJA]

Nasz ocena

26 czerwca ukazał się album ,,Watra’’ Into the Roots, czyli Piotra Damasiewicza oraz członków kapel ,,Mała Ziemia Suska’’ i ,,Ziemia Suska’’. Poznajcie naszą recenzję tego niezwykle oryginalnego wydarzenia.

fot. okładka albumu

Recenzja płyty „Watra” – Piotr Damasiewicz Into The Roots (L.A.S. listening and sounding, 2021)

Piotr Damasiewicz, jak mało kto potrafi łączyć znamiennie improwizowany jazz z muzyką świata czy też folkiem. Właśnie takie zetknięcie różnych światów przynosi niesamowicie zaskakujący efekt, który artysta znacznie pogłębił na płycie „Watra”, wydaną jako unikatowy projekt Into the Roots.

Względem poprzedniego albumu „Śpiwle”, to znaczący krok do przodu w twórczości wybitnego kompozytora, multiinstrumentalisty oraz przede wszystkim trębacza, tak mocno zaznaczającego swoją indywidualność w kolejnych trafionych przedsięwzięciach.

W skład zespołu – obok Damasiewicza i muzyków, tj. Zbigniewa Kozery i Pawła Szpury – wchodzą tym razem rdzenne góralskie kapele ,,Mała Ziemia Suska’’ i ,,Ziemia Suska’’, które od lat podkreślają własną tożsamość poprzez pielęgnację tradycji oraz tego, co stanowi prawdziwą wartość w muzyce źródeł. Beskidy, a dokładniej okolice Babiej Góry odcisnęły więc na tym albumie znaczące piętno, stanowiąc podstawę do rozpisywania inspiracji, jakie się na nim znalazły.

To wciąż dźwięki, które Damasiewicz zebrał podczas wielu podróży, nie tylko tych związanych z określonym regionem, choć wyżej wspomniane miejsca stanowią istotę teraźniejszego projektu. To one w pewnym sensie określają charakter muzyki, choć rozległe motywy zawarte na albumie, wychodzące chociażby z jazzowej otwartości, trudne są do jednoznacznego nazwania. Przeplatanie się różnych kolorytów muzycznych, naznacza to wydarzenie rzadko spotykaną oryginalnością, wyodrębniając przy tym jego niegasnącą żywotność.

Ekspresyjny wydźwięk pojawia się nie tylko w bardziej namacalnych odniesieniach folkowych, w których usłyszymy także wokal wspomnianych wcześniej kapel („Roztoka”), ale także w tych mniej bezpośrednich, progresywnie odnoszących się do muzyki świata („Watra”). Ten drugi utwór poprzez etniczność jest niezwykle ciekawy – bardziej duchowy, mistyczny, wręcz wprowadzający w pewien trans, z pojawiającymi się w tle głosami (czy też okrzykami) samego Damasiewicza. Później znów wracamy do muzyki ludowej, gdzie motywem przewodnim, obok perkusjonaliów i jazzującej trąbki twórcy projektu, stają się dudy i chóry artystów wchodzących w skład zespołu „Ziemia Suska”. To kompozycja podbita swobodniejszym przekazem, ale też podtrzymująca aurę albumu, dzięki reprezentatywnej improwizacji jazzowej.

Przy okazji mamy do czynienia z totalną wolnością twórczą, o czym świadczy ponad 17-minutowy (!) utwór „Keira” (zaczynający się od dźwięków kontrabasu), który pokazuje autonomiczną otwartość artystyczną. To dzięki niej twórca z łatwością spaja wiele pomysłów, łączących poprzednią płytę – „Śpiwle” z najnowszym projektem. Takie szaleństwo pokazuje bezmiar możliwości interpretacyjnych Piotra Damasiewicza i staje się jeszcze bardziej śmiałym rozwinięciem wcześniej rozpoczętych wątków. Pokazuje też jego charyzmę i nieposkromioną wyobraźnię, która zachwyca mnogością zaczerpnięć, tworzących gdzieś na końcu istotę całej „Watry”. Artysta wszystko robi z niebywałym impetem, przy zachowaniu podstawowych, wciąż najistotniejszych metod wyrażania siebie, przekazując emocje, bez których ta płyta nie miałby racji bytu (energiczne podsumowanie, podkreślające przyjętą koncepcję – „Z Babiyj Góry w pola”).

W tym wspomnianym szaleństwie jest metoda, której nie można nauczyć się, ani wytworzyć jedynie poprzez symbiozę jazzu z innymi elementami, wywodzącymi się z folku i muzyki świata. Ta płyta jest pewnego rodzaju symbolem tego, co w takiej koncepcji artystycznej stanowi walor, nie tyle muzyczny, co kulturowy, w szerszym tego słowa znaczeniu. Żadne stwierdzenia nie są w stanie zobrazować charakteru tak ważnej, niezwykle sugestywnej inicjatywy, jaką było stworzenie i nagranie albumu „Watra”.

Łukasz Dębowski

Więcej: listeningandsounding.com
FB: Listening-and-sounding-LAS

Album kupisz tutaj:  https://laslisteningandsounding.bandcamp.com/album/watra

 

fot. materiały prasowe

Leave a Reply