Paulina Przybysz i EABS – “Trying to Put the Blame on Me” [Live at Jassmine]

Paulina Przybysz zagościła na scenie u EABS – jazzowego bandu z Wrocławia, który wydał niedawno album “Discipline of Sun Ra”, gdzie redefiniuje twórczość Ra.

Paulina dołączyła w utworze “Trying to Put the Blame on Me”, a sama o współpracy pisze tak:

fot. materiały promocyjne

“Mam wrażenie, że EABS jest jak jedno zwierzę. Ma wiele nóg, każda bardzo mocna, ale zupełnie innej maści. Są pazury, kopyta, stopy i mięciutkie łapki, łuski, pióra… Bardzo wrażliwy drapieżnik, który ma zapas mocy i prędkości, ale potrafi poruszać się dostojnie i uważnie. Udało mi się parę razy zabrać na przejażdżkę na ich magicznym grzbiecie wykonując piosenki, które pochodzą z kolei ze statku kosmicznego Sun Ra, co daje temu Si-Fi jeszcze bardziej złożony wymiar.”

“Jako ludzkość mamy już za sobą niejedno tysiąclecie, w rzeczywistości przeszliśmy też apokalipsę. Żyjemy w Czasie Końca. W jego ostatnim momencie, którego nie przyjmujemy do wiadomości. Jesteśmy już po końcu świata… Nie zauważyliście tego?” – rozważał kilka dekad temu Sun Ra. Ewidentnie żyjemy w pożyczonym czasie. W czasie pogrążonym w ciemności i ignorancji, w którym potrzebujemy chociaż odrobinę światła i miłości… a one mogą przyjść wraz z kosmiczną muzyką Mr. Ra, którą na swojej trzeciej płycie dekonstruuje zespół EABS.

Proces twórczy albumu skupił się wokół dwóch idei Sun Ra – dekonstrukcji oraz dyscypliny. “[Sun Ra] Wysłał członków Arkestry, aby przestudiowali poszczególnych muzyków z zespołu Fletchera Hendersona. Dzięki temu mogli zaobserwować istotę ich muzycznego kunsztu. Sun Ra powiedział swoim uczniom, że tamci muzycy nie odtwarzają utworów, tylko tworzą je na nowo, a dzięki odpowiednim informacjom mogą uchwycić ducha oryginału.”. Tak właśnie później Herman Sonny Blount potraktował muzykę legendy swingu. EABS podszedł do kompozycji Sun Ra dokładnie w ten sam sposób. Równie ważnym elementem przy nagrywaniu płyty był reżim związany z dyscypliną i precyzją w grze o jaki walczył pianista z Saturna, wykorzystując do tego cykl ćwiczeń-kompozycji pt. “Discipline”, które wykonywała Arkestra. Były one ściśle pomyślane do ćwiczeń z minimalną ilością materiału, najczęściej zbudowane na partiach sekcji dętej, z cykliczną melodią rozwijającą się z fragmentów, tak by każda osoba grała swoje kwestie skrupulatnie, bez jakichkolwiek odchyleń. To właśnie do nich nawiązuje tytuł albumu “Discipline of Sun Ra”.

Sun Ra dążył do grania muzyki ponadczasowej, która będzie aktualna nawet 1000 lat później… i trzeba przyznać, że to mu się udało. Muzyka z odległych planet to brzmienie nieskończoności. “Nieskończoność w rozumieniu Mr. Ra oznacza tworzenie jazzu przyszłości, ale w taki sposób, by zawierał w sobie przeszłość.” – ta sama misja przyświeca muzykom z Polski. Na “Slavic Spirits” zespół tworząc nowe, poszukiwał w dalekiej przeszłości swoich przodków. Jak się okazuje, spotkanie z koncepcjami Mr. Ra nie było przypadkowe. Dzielił się on również podobną filozofią przejścia drogi od ciemności i mroku, aż do słońca i oświecenia. W przypadku, w którym nie będzie już nadziei dla życia na naszej planecie, trzeba szukać chociażby metaforycznej próby eskapizmu… stąd mozolne budowanie statku kosmicznego pod banderą “Polish Space Program”.

 

Leave a Reply