„Polityka i moralność” – Piotr Rogucki i Poznański Chór Chłopięcy

„Polityka i moralność” w wykonaniu Piotra Roguckiego, to drugi singiel z albumu „MACHIAVELLI” z piosenkami pochodzącymi z musicalu z muzyką Jerzego Wasowskiego oraz librettem Ryszarda Marka Grońskiego i Antoniego Marianowicza.

Spektakl, oparty na szesnastowiecznej komedii Niccolò Machiavellego, został stworzony na zamówienie Teatru Muzycznego w Gdyni w 1975 roku. 40 lat później w Kujawsko-Pomorskim Impresaryjnym Teatrze Muzycznym w Toruniu odbyła się premiera nowej, współczesnej wersji w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego.

fot. materiały prasowe

Na płycie zaaranżowanej przez Tomasza Lewandowskiego oprócz aktorów znanych z toruńskiej realizacji możemy usłyszeć Barbarę Krafftównę, Artura Andrusa, Piotra Roguckiego, Natalię Grosiak, Michała Kowalonka i Poznański Chór Chłopięcy.

„Kłamstwo, manipulacja, niszczenie rywali, zdrada czy wzbudzanie lęku – to znane od wieków narzędzia politycznej walki. O tym, że „o wiele bezpieczniej budzić strach niż miłość” Niccolo Machiavelli pisał już 500 lat temu. Polityka to gra, której zasady są niezmienne od setek lat. Liczy się skuteczność za wszelką cenę, a „cel uświęca środki”. Pamiętajmy o tym. „Powszechna to wada ludzi nie pamiętać o burzy, gdy morze spokojne” – Tomasz Lewandowski

Cała muzyka jest zapisem piosenek pochodzących z Musicalu Machiavelli wystawianych w Kujawsko – Pomorskim Teatrze Impresaryjnym zaaranżowanych przez Tomasza Lewandowskiego znanego z działalności w zespole ORGANEK. Tomasz Lewandowski podsumowując pracę nad albumem powiedział:

„Fanem muzyki Jerzego Wasowskiego jestem odkąd pamiętam. Mistrzowska współpraca kompozytora z autorem Jeremim Przyborą stała się moim prywatnym wyznacznikiem najwyższego kunsztu w łączeniu słowa z dźwiękiem. W 2014 na zaproszenie Anny Wołek – dyrektorki Impresaryjnego Teatru Muzycznego w Toruniu podjąłem się zaaranżowania muzyki do spektaklu muzycznego „Machiavelli czyli cudowny korzeń” (na podstawie komedii „Mandragora” Niccolo Machiavellego) z librettem Antoniego Marianowicza/Ryszarda Marka Grońskiego i muzyką Jerzego Wasowskiego.

Piosenki te od początku poraziły a wręcz przeraziły mnie swą aktualnością i celnością z jaką opisują świat, który znam. Diagnozy florenckiego myśliciela nie straciły nic ze swej aktualności i mimo zmieniających się czasów wciąż trafnie opisują nas samych.
Żądza władzy, cyniczna manipulacja, zepsucie i głupota wydają się mieć lepiej niż kiedykolwiek. Ta płyta po prostu musiała powstać” – Tomasz Lewandowski

 

 

Leave a Reply