We wtorek 24 kwietnia br. po raz 24. zostały wręczone nagrody Akademii Fonograficznej – FRYDERYKI. Statuetki odebrali artyści ubiegający się o nagrody w kategoriach Muzyka Rozrywkowa i Muzyka Jazzowa. Największymi zwycięzcami zostali Daria Zawiałow oraz Maciej Obara, którzy odebrali po dwie statuetki.
fotografie – Tomasz Kozłowski
Daria Zawiałow dostała nagrodę w kategorii debiut roku, pokonując tym samym Mery Spolsky, Smolastego, Rosalie. i Jacka Królika. Zaskoczeniem nie było też przyznanie tego wyróżnienia Darii za najlepszy album alternatywny, choć w tej kategorii konkurencja była silna. Obok Darii ubiegali się o zwycięstwo: Lemon, Mikromusic, Mrozu i Voo Voo.
Lemon
Czy słusznym było przyznanie nagrody zespołowi HEY za płytę „CDN” w kategorii najlepszej płyty rock? Przecież piosenki, które wypełniły ten krążek, to kompozycje zebrane z całej twórczości grupy (choć nagrane na nowo). Nominowali byli także Coma („Metal Ballads vol. 1”), Decapitated („Anticult”), Dr Misio („Zmartwychwstaniemy”) i Jamal „(1994”).
Kategoria utwór roku została wytłumaczona przez prowadzącego Piotra Metza, że nie startują tu piosenki będące największym przebojem, a kompozycje niosące pewne walory artystyczne. Tłumaczenie wynikało z tego, że w tej kategorii znalazły się dwie piosenki Ani Dąbrowskiej i dwie Darii Zawiałow (choć jedna z repertuaru Wojciecha Młynarskiego). I jedna Korteza pt. „Dobry moment”, która została zwycięzcą.
Paulina Przybysz, Basia Trzetrzelewska, Natalia Przybysz
W kategorii najlepszej płyty pop zwyciężczynią została Natalia Przybysz z bardzo udaną płytą „Światło nocne”. Pokonała tym samym Anitę Lipnicką, Grzegorza Hyżego, Korteza i Macieja Maleńczuka.
Jej siostra Paulina Przybysz dostała statuetkę w kategorii najlepszej płyty elektronicznej… choć tu akurat bardziej odpowiednią nagrodą byłoby wyróżnienie płyty „Chodź tu” w polskim hip – hopie. Tu doceniony został kolejny album Taco Hemingwaya pt. „Szprycer”, dystansując tym samym O.S.T.R., Miuosha, Guovę, i Grubsona.
Fryderyka w kategorii najlepszej płyty z muzyką korzeni dostała Kapela ze Wsi Warszawa „Re:akcja mazowiecka”, pokonując w tej kategorii m.in. Hańbę, która zbiera mnóstwo doskonałym opinii na temat krążka „Będę bić!”.
Organek
Kolejna kategoria najlepszego teledysku prezentowała się niezwykle ciekawie. Nagrodę zdobył MŁYNARSKI-MASECKI JAZZ BAND za „Abduł Bey” (reżyser teledysku: Kobas Laksa). Innymi nominowanymi tutaj byli: Daria Zawiałow z klipem do „Na skróty”, Krzysztof Zalewski „Polsko”, Dr. Misio „Polsko” i Mrozu „Duch”.
Bovska
W muzyce jazzowej nagrody otrzymali Kuba Więcek za fonograficzny debiut roku, artystą roku został Maciej Obara i najlepszym albumem został „Unloved” Macieja Obary Quartet.
Trzeba też wspomnieć o Złotych Fryderykach, które otrzymali Andrzej Dąbrowski za muzykę jazzową i Zbigniew Wodecki (odebrała córka) za muzykę rozrywkową.
Na scenie pojawili się wybitni twórcy, także w rolach wręczających nagrody. Artyści odebrali statuetki z rąk m.in.: Doroty Miśkiewicz, Katarzyny Cerekwickiej, Brodki, Dawida Podsiadły, Rahima, Tomka Organka, Jana Borysewicza, zespołu Tulia, Andrzeja Smolika, Kev Fox, Katarzyny Groniec i Mieczysława Jureckiego.
Natalia Nykiel
Galę zamknął wzruszający muzyczny hołd dla Zbigniewa Wodeckiego w wykonaniu zespołu Laboratorium, w składzie: Janusz Grzywacz – keyboard, Marek Stryszowski – saksofon, EWI, wokal, Krzysztof Ścierański – gitara basowa, Marek Raduli – gitara i Grzegorz Grzyb – perkusja, oraz wybitnego wibrafonisty Bernarda Maseli i kobiecej część formacji Mitch & Mitch: Joanny Sokołowskiej oraz Aleksandry Bilińskiej.
Gospodarzem gali obok Piotra Metza została Agnieszka Szydłowska. O oprawę muzyczną zadbali Kuba Karaś (The Dumplings) i Wojtek Urbański (Rysy).
Anna Wyszkoni
Maria Niklińska
Basia Trzetrzelewska i Alicja Janosz
Paulina Przybysz
Natalia Przybysz
L.U.C.
Maja Hyży
Lanberry
Maja Popielarska i Grzegorz Hyży