„Mini-Rondo na trio stroikowe” z albumu „LLLeggiero Woodwind Trio”

Nowość fonograficzna LLLeggiero Woodwind Trio to połączenie tradycji i nowatorstwa rozwiązań współczesnej polskiej szkoły kompozytorskiej na trio stroikowe. „Mini-Rondo na trio stroikowe”, to jedna z propozycji pochodząca z tego albumu.

Dzieła takich twórców jak Andrzej Krzanowski (nagrania Partity dokonano na podstawie rękopisu), Wojciech Widłak, Andrzej Dobrowolski i Benedykt Konowalski doczekały się premierowej rejestracji audio wraz z edycją nut przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Album dostępny jest w wersji fizycznej oraz w serwisach streamingowych: https://id.ffm.to/llleggiero

 

 

Wydawca: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, SPMK 16
Nagranie zrealizowano w Sali Kameralnej NOSPR, maj 2021
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Wojciech Marzec
Projekt graficzny: Paweł Król

 

*****

LLLeggiero Woodwind Trio tworzą:

Damian Lipień – ukończył studia w klasie fagotu prof. Kazimierza Siudmaka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2000-2001 był stypendystą Fundacji Erasmus-Sokrates w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie prof. Wernera Seltmanna. Po ukończeniu studiów został pierwszym fagocistą Filharmonii Częstochowskiej, następnie – Lebanese National Symphony Orchestra w Bejrucie (2002 -2004). W latach 2004-2005 był związany z orkiestrą Capella Cracoviensis jako fagocista-kameralista.

Od 2005 do 2010 był pierwszym fagocistą Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Od 2008 pracuje w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Współpracuje z takimi orkiestrami, jak Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna w Sopocie, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie.

Dokonał wielu nagrań m.in. dla Polskiego Radia, DUX, Tacet (Niemcy), Accentus (Niemcy). Prowadzi także działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

Od 2008 roku jest związany z Akademią Muzyczną w Krakowie na stanowisku asystenta w klasie fagotu. W 2016 roku uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, a w 2019 r. objął stanowisko adiunkta w klasie fagotu w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Wraz z Piotrem Lato i Maksymilianem Lipieniem od kilku lat współtworzy LLLeggiero Woodwind Trio, z którym w 2021 r. zajął II miejsce w prestiżowym konkursie Medici International Music Competition. Brał udział w najważniejszych festiwalach w Polsce m.in. Festiwalu Wielkanocnym Ludwika van Beethovena, Sopot Classic, Festiwalu Prawykonań, Kultura Natura, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie czy Muzyka w Starym Krakowie.

Maksymilian Lipień – jest pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem dr hab. Arkadiusza Krupy.

Jest laureatem III miejsca na III Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi (III Nagroda ex eqvo – I i II nagrody nie przyznano), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych w Olsztynie, I miejsca na Makroregionalnych Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Lublinie oraz IV miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku. Był stypendystą fundacji „Porozumienie bez barier” Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich. Uzyskał również stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczył w Polsko Niemieckiej Młodej Filharmonii oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej pod dyrekcją Helmuta Rilinga.

Współpracuje z wieloma orkiestrami m.in. Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie. Jako solista występował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Jako solista występował na licznych festiwalach m.in. Łańcuch XIV im. Witolda Lutosławskiego czy Festiwalu Wratislawia Cantans. W latach 2004-2005 był pierwszym oboistą Narodowej Libańskiej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie. Od 2013 roku jest asystentem w klasie oboju w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Piotr Lato – już jako uczeń, a potem student klarnetu uzyskał szereg nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in. w 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze, w 2006 roku zdobył III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku, a w ostatnim czasie II nagrodę w MEDICI International Music Competition.

Jego ożywiona działalność artystyczna i naukowa została wielokrotnie doceniona poprzez liczne stypendia oraz odznaczenia, m.in. odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2016), Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Brązowy Krzyż Zasługi (2019), Partnerstwo dla Muzyki 2.0 (2020), Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020) oraz odznakę „Honoris Gratia” Miasta Krakowa (2021).

Wziął udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Muzyka w Starym Krakowie, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na zczytach”. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni polskich i zagranicznych, m.in. DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music.

Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku jest zawodowo związany z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, początkowo na stanowisku asystenta w klasie klarnetu.

W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie instrumentalistyki, po czym objął stanowisko adiunkta. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Od roku 2020 jest kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na stanowisku profesora AMKP.

Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie koncertuje z wieloma orkiestrami i zespołami, jak również solo. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Współpracuje z Henri Selmer Paris, MARCA Reeds oraz Chedeville USA.

 

fot. materiały prasowe

Leave a Reply