Poetycko-muzyczny projekt Piotra Damasiewicza „Zerwane rozmowy”

“Zerwane rozmowy” to tytuł albumu wybitnego trębacza – Piotra Damasiewicza. Początkiem jego nagrania był pomysł, żeby Piotr improwizował do tekstów współczesnej poetki – Agnieszki Wolny-Hamkało. Wszystko zostało zarejestrowane w Łódzkim Muzeum Książki Artystycznej, gdzie znajduje się fortepian Artura Rubinsteina.

Album „Zerwane rozmowy” to projekt poetycko-muzyczny powołany przez Piotra Damasiewicza. „Zerwane rozmowy. 105 wierszy na inne okazje” to wybór poezji, który ukazał się nakładem Wydawnictwa Warstwy. Publikacja została przygotowana z okazji 20-lecia twórczości poetki, za wybór odpowiada krytyk młodego pokolenia Jakub Skurtys.

fot. M. Guzik

Piotr Damasiewicz został zaproszony przez poetkę Agnieszkę Wolny-Hamkało do stworzenia warstwy dźwiękowej podczas odczytu premierowego tomu w październiku 2020 roku. Damasiewicz postanowił zrealizować analogowe nagranie autorskiej muzyki do tekstu poetki. Nawiązał kontakt z aktorką Aleksandrą Popławską, która w tym projekcie jest odpowiedzialna za interpretację słowa oraz Fundacją ARTernatywa, dzięki której udało się zrealizować nagranie w Muzeum Książki Artystycznej i zadbać o oprawę graficzną albumu.

Artyści wywodzący się z różnych środowisk twórczych, będący wybitnymi przedstawicielami w swoich dziedzinach, łączą się we wspólnym przekazie projektu muzyczno-poetyckiego powołanego przez Piotra Damasiewicza.

Wyróżniającym faktem albumu jest jego analogowość zarówno pod względem muzycznym jak i wizualno-graficznym, a idąc dalej poligraficznym i produkcyjnym.

Nagranie zostało wykonane w duecie na taśmę „na setkę” – na żywo, bez produkcyjnych zabiegów edycyjnych i bez nakładania na siebie „ścieżek”.

Nagrania dokonano w bardzo ciekawej i odpowiednio brzmiącej do założeń dźwiękowych projektu przestrzeni Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, gdzie drewniane podłogi, optymalna wielkość sali, w tym układ ścian, kształt elewacji i i materiały, z których były wykonane, idealnie pasowały do akustycznej rejestracji i zestawienia instrumentalnego. Również umiejscowione tam przedmioty, które zagrały na albumie, emitowały jedyne w swym rodzaju brzmienie. Mowa o kilkusetletnich maszynach drukarskich, których dźwięki były użyte w kompozycji całości, ponad stuletnim fortepianie, na którym w istocie grał sam Artur Rubinstein, czy o drewnianych podłogach i meblach z czasów przedwojennych ubiegłego stulecia, wchodzących niekiedy w rezonans nagrania.

Samo znaczenie tytułu „Zerwanych rozmów” jest potraktowane przez każdego z czterech artystów odpowiedzialnych za poszczególne obszary twórcze czyli: słowo, muzykę, plastykę i wykonawstwo interpretacyjne / dramaturgię w kontekście różnych wymiarów egzystencjonalnych, od osobistych doświadczeń i przekonań po odczucia związane ze sferą quasi globalną lub systemową, do której każdy z nich odnosi się z perspektywy swojej wizji świata i w oparciu o własne etyczne przekonania.

Nagranie, rejestracja oraz wszystkie post-produkcyjne zabiegi takie jak mastering i edycja zostały dokonane w całości w systemie analogowym (na taśmie).

Bandcamp: https://zerwanerozmowy.bandcamp.com/album/zerwane-rozmowy

*****

Pomysłodawca projektu i muzyka: Piotr Damasiewicz

Wykonawcy:

Piotr Damasiewicz – trąbka, fortepian, głos

Aleksandra Popławska – głos, interpretacja tekstu

Agnieszka Wolny-Hamkało – wiersze

 

Leave a Reply