“Z narodzenia Pana, Gloria” to kolęda w wykonaniu zespołu Madrugada Sombra. Do wyjątkowej odsłony tego utworu powstał teledysk.
Madrugada Sombra z niebywałą starannością, ale też swobodą podeszła do własnej interpretacji popularnej kolędy „Z narodzenia Pana, Gloria„, która w ich odsłonie zyskała wręcz na swojej atrakcyjności. A to przez bogate, ale też naturalnie ukazane żywe brzmienie, kształtujące współczesną odsłonę tego utworu.
fot. materiały prasowe
Choć właściwie słowo „współczesny” nie do końca pasuje do twórczości grupy, która bazuje w głównej mierze na organiczności, a więc muzyce tradycji i źródeł. To nie znaczy, że wykonanie zespołu ociera się o coś archaicznego, co w jakiś sposób nie przystaje do dzisiejszych czasów. Wręcz przeciwnie, ich odegranie pobłyskuje czymś oryginalnym szczególnie na tle tego, co możemy obecnie usłyszeć w głównym nurcie muzycznym.
Jest w tym świeżość oraz intensywność muzyczna, za którą idzie należyte wykonanie, przez co każdy element pobłyskuje czymś znamiennie frapującym. Warto więc podkreślić, że kompozycję urozmaica precyzyjnie ukazany dialog pomiędzy poszczególnymi instrumentami. A oprócz gitar i swoiście uwypuklonych perkusjonalii, kolędę kształtują także dźwięki EWI, czyli elektronicznego instrumentu dętego. W tym przypadku ważne staje się również rozpisanie tego utworu na głosy, gdzie oprócz wokalu wiodącego, kompozycję wzbogacają urokliwie zaaranżowane chórki (właściwie stają się one niekiedy wiodące). Dzięki temu całość ma intensywny koloryt, dodatkowo podkreślony pozytywną energią, która płynie wraz z prezentacją tej kolędy. W tym przypadku szlachetnie ukazana ekspresja udziela się wręcz słuchaczowi, co w tego rodzaju propozycjach ma szczególne znaczenie.
Przy okazji Madrugada Sombra oddała znaczną część własnej pomysłowości, która wynika z łączenia różnych estetyk muzycznych. Stąd folkowa formuła w ich przypadku nie jest jednowymiarowa, bo spaja ze sobą słowiańską wrażliwość z czymś, co wykracza poza naszą szerokość geograficzną. Choć przecież „Z narodzenia Pana” to polska kolęda pochwalna, „nawiązująca tekstem do najstarszych i pochodzących z łaciny pieśni okresu Bożego Narodzenia”. Warto więc odkryć jej efektowny wymiar, który zespół zaprezentował w niezwykle urzekający, a przy okazji porywający sposób. Być może to sprawi, że dzisiejsza wersja grupy stanie się naszą ulubioną odsłoną, do której będziemy chcieli powracać corocznie.
[rec. Łukasz Dębowski]
*****
Co mają ze sobą wspólnego ogniste flamenco i słowiańska muzyka ludowa, folklor Cyganów andaluzyjskich i folklor polski? Artyści z zespołu Madrugada połączyli dwie, pozornie odległe od siebie estetyki muzyczne tworząc nową świeżą jakość, fuzję hiszpańskiej energii ze słowiańskim brzmieniem.
MADRUGADA (hiszp. poranek, świt) to niepowtarzalna muzyczna fuzja polskiej muzyki ludowej z flamenco, elektroniką i jazzem. Jest to bez wątpienia pierwszy tego typu projekt muzyczny w Polsce. Zespół został nagrodzony podczas 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe zdobywając wyróżnienie w konkursie Scena Otwarta za zjawiskową prezentację i trafną fuzję kulturową w 2017 roku.
Poprzez debiutancki album “Sombra” (hiszp. cień ) artyści pokazują piękno polskiej muzyki ludowej i niezwykłą energię płynącą z flamenco. Projekt ten buduje mosty między pozornie tylko odległymi światami i estetykami oraz zwraca uwagę na to, że warto sięgać do własnych korzeni i czerpać z nich inspiracje, jak również łączyć muzykę tradycyjną z nowymi trendami i stylistykami. Madrugada oznaczająca świt podkreśla, że dualizm jest motywem przewodnim płyty, ponieważ w projekcie łączą się dwa muzyczne światy i zawsze jest trochę światła i trochę cienia. Jest to zupełnie nowe, niebanalne połączenie które tworzy projekt unikatowym, posiadającym własne charakterystyczne brzmienie oraz przekaz.
*****
Zespół Madrugada Sombra tworzą:
Wiktoria Kwiatkowska – wokalistka, autorka tekstów literackich i piosenek, Magister Sztuki, trenerka wokalna Modern Vocal Training oraz animatorka kultury, miłośniczka podróży i marzycielka, badaczka kultur i muzycznych tradycji ludowych z całego świata. Artystka wszechstronna, realizująca się w różnorodnych projektach i stylistykach muzycznych. Specjalizuje się jednak w nurcie world music, który łączy w sobie inspiracje muzyką etniczną z różnych stron świata ze współczesnymi aranżacjami i brzmieniami. Tworzy wysublimowane fuzje na skrzyżowaniu kultur, przekazując w nich ogromną inspirację rodzimym folklorem muzycznym.
Iwona Skrzos – gitarzystka i tancerka. Swoją podróż po świecie flamenco rozpoczęła w 2002 r. w Studio Flamenco w Warszawie. Taneczną pasję doskonaliła także biorąc udział w licznych warsztatach w kraju i za granicą pod kierunkiem takich osobistości sceny tanecznej jak m.in. Conte De Lojo i La Lupi. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie w klasie gitary klasycznej. Kunszt gitarowy kształciła ponadto na warsztatach u wielu wspaniałych gitarzystów m.in. Jorge Cardoso, Carlo Marchione i Ruben Diaz. Obecnie sama prowadzi zajęcia gry na gitarze w Szkole Muzycznej I st. w Piasecznie oraz audycje i warsztaty muzyczne w Domach Kultury. Współpracuje z Academią De La Lengua, Studio Flamenco oraz Szkołą Tańca Grace. Od wielu lat koncertuje indywidualnie i zespołowo.
Kamila Olesińska – jest tancerką i choreografką ciągle poszukującą nowych form wypowiedzi poprzez ruch i budującą swoje choreografie jak opowieści. Naukę tańca rozpoczęła w najstarszej szkole flamenco w Polsce – Studio Flamenco w Warszawie i od ponad piętnastu lat dzieli się swoją pasją jako instruktorka tańca. Kształciła się u wielu znamienitych tancerzy hiszpańskich, biorąc udział w licznych warsztatach w kraju i za granicą.
Anika Kamińska – muzykantka i tancerka od lat młodzieńczych zafascynowana muzycznymi przejawami folkloru i ogólnie pojętą world music. Z wykształcenia archeolog, jednak miłość do muzyki okazała się być silniejszą od pasji do poszukiwania zabytków w ziemi i pod wodą. Specjalizuje się w grze na etnicznych instrumentach perkusyjnych z różnych stron świata oraz tradycyjnym tańcu zachodnio-afrykańskim. Flamenco zaczęła grać w 2010 roku. Od tamtej pory doskonali swoje umiejętności gry na typowym dla gatunku instrumencie perkusyjnym cajon. Oprócz grania w Madrugadzie, Anika gra i tańczy w zespole Moribaya. Prowadzi grupy warsztatowe gry na djembe oraz jedyne w Polsce stałe zajęcia z gry na cajon w szkole Klick& Drum. Anika angażuje się w działalność na rzecz promowania etnicznej kultury Afryki Zachodniej w Polsce.
Piotr Łabanow – wszechstronny muzyk multiinstrumentalista. Pasją do muzyki hiszpańskiej, w tym flamenco odkrył jako uczeń gitary klasycznej, chcąc grać jak Paco de Lucia. Ostatecznie jednak wybrał partię basu, jako tę najważniejszą.
Maciej Wieżyński – gitarzysta, aranżer i kompozytor, muzyk sesyjny. Współpracuje z czołowymi wykonawcami polskiej sceny muzycznej. Gitarzysta zespołu Jacek Kępka – Automaty, który został założony przez Jacka Kępkę członka zespołu KLAN, gdzie utwory grupy KLAN zostały ocalone od zapomnienia w nowatorskich i śmiałych aranżacjach. Współpracuje z gitarzystką jazzową Krzysią Górniak, z którą nagrał płytę Astrolabe, gdzie można usłyszeć utwory autorskie oraz tradycyjne utwory portugalskie w ciekawych aranżacjach.
Wojtek “Horst” Jankowski – saksofon, flet, inst. perkusyjne; Absolwent Politechniki Warszawskiej, na co dzień muzyk, audiofil, meloman, saksofonista i flecista, gra również na instrumentach perkusyjnych. W latach wczesnej młodości grał w zespołach jazzowych, undergroundowych i rockowych. Po dłuższej przerwie, związanej z “karierą sportową” powrócił do grania zmobilizowany przez starych znajomych muzyków. Ulubioną formą muzykowania jest refleksyjne mieszanie różnych stylów muzycznych, wszystkiego co się mieści w szeroko pojętej formule jazz-rock, world music, ethno music.
Joanna Felczak – perkusistka i perkusjonalistka, grająca w różnych stylach muzycznych, wielka miłośniczka gorących rytmów latynoamerykańskich i kołyszącej melodyki słowiańskiej. Współpracuje na stałe z kilkoma zespołami tworzącymi muzykę jazzową i rockową. Łączy perkusję i tradycyjne instrumenty perkusyjne.
Qinke Chang – syntezator / drugi wokal. Urodzona w Chinach, od 2015 roku mieszka w Warszawie. Dzięki akademickiej wiedzy muzycznej i doświadczeniu w zakresie tradycyjnej muzyki chińskiej Quinkeostanowiła odkryć więcej ciekawe brzmienie i sposób tworzenia własnej muzyki. Muzyk wieloinstrumentowy, producent, wokalista, kompozytor, a także współtworzy wraz z Piotrem Łabanowem duet Pomponika. W Madrugada Sombra dba o warstwę syntezatorową, ale także o drugą warstwę wokalną.
*****
Wiktoria Kwiatkowska – śpiew
Iwona Skrzos – gitara, chórki
Kamila Olesińska – chórki
Qinke Chang – chórki
Anika Kamińska – instrumenty perkusyjne, palmas
Joanna Fela Felczak – instrumenty perkusyjne
Piotr Łabanow – gitara basowa
Wojciech Jankowski – EWI
Maciej Wieżyński – gitara