Najlepsze polskie płyty jazzowe 2022 [RANKING]

Muzyka jazzowa przyniosła w 2022 roku wiele zaskakujących, często doskonałych albumów. Nasze wskazania najlepszych płyt jazzowych są czysto subiektywne i mają za zadanie ukazać różnorodność tego gatunku muzycznego. Zebraliśmy najlepszą według nas 10. Kolejność nie jest przypadkowa.

fot. okładka płyty „Istnienia poszczególne”

10. „Widoki” – Artur Małecki & The Creature

Trio Artur Małecki & The Creature to projekt, który znalazł uznanie jeszcze przed debiutem fonograficznym. Zdobyli drugą nagrodę na Blue Note Poznań Competition 2021, prezentowali się również na konkursach i festiwalach jazzowych, m.in. na Jazzie nad Odrą, Tarnów International Jazz Contest, Krokus Jazz Festiwal. 11 lipca 2022 roku ukazał się premierowy album grupy pt. „Widoki”, na którym znalazło się siedem oryginalnych kompozycji Małeckiego oraz jeden wspólnie zaimprowizowany utwór.

 

9. „New Market” – Miłosz Bazarnik

“New Market” to nowa, przesycona piękną melodyką, ale też swobodą wykonawczą, płyta Miłosza Bazarnika. Właściwie można określić ten album jako emanację wolności i emocji, choć wszystko dzieje się w nieprzesadnie eksperymentalny, a co za tym idzie nieinwazyjny sposób. Wartość tego wydarzenia leży w przestrzennych kompozycjach i zawodowym współistnieniu fortepianu gospodarza z pozostałym instrumentarium, co nadaje im niewymuszonej autentyczności.

 

8. „Endorfina” – RGG

RGG to jedno z najciekawszych polskich trio fortepianowych. 18 listopada 2022 grupa poszerzyła swoją bogatą dyskografię o kolejny album. “Endorfina” to wydawnictwo koncertowe w unikatowej formie – dwuczęściowy zapis improwizacji zespołu wydano na nośniku CD i LP. Za realizację projektu odpowiedzialna jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz Voicemusic – jazzowy odłamek Music Corner Records.

 

7. „Marianna” – Maciej Gołyźniak Trio

“Marianna” to niezwykle dojrzała, żywa i odważna kontynuacja drogi zapoczątkowanej na albumie „The Orchid”. Lider prowadzi trio z dużą swadą, świadomy tego dokąd zmierza i co chce osiągnąć.

 

6. „Sara” – Aga Zaryan

„Sara” nie jest jazzowa w bezpośrednim odniesieniu muzycznym, ale jej szlachetność wynosi ten album wysoko ponad podobne, bardziej popularne produkcje muzyczne. Muzyka jest intymna, choć w wyraźny sposób podkreśla wiersze Sary Teasdale i przenosi słuchacza w świat wysublimowanych harmonii i nieskażonych banałem melodii.

 

5. „Etad Vai Tad” – Tatvamasi

Szósty album grupy Tatvamiasi z gościnnym udziałem Marty Grzywacz i Piotra Damasiewicza ukazał się pod koniec stycznia 2022 roku. Etad Vai Tad jest 45 minutowym wycinkiem ze 150 minutowego nagrania popełnionego przy wspólnym muzykowaniu artystów. Sześć najnowszych utworów kwartetu ze wsparciem gości, to zobrazowanie kreatywnej improwizacji i wypracowanego przez lata charakterystycznego stylu grupy.

 

4. “Scratches for 8 Musicians – Live at Polish Radio” – Emil Miszk & The Sonic Syndicate

Bez wątpienia trębacz Emil Miszk to jeden z najbardziej otwartych artystów, który z łatwością porusza się po bezdrożach szeroko pojętej muzyki jazzowej, czego najlepszym przykładem jest album “Scratches for 8 Musicians – Live at Polish Radio” nagrany z zespołem The Sonic Syndicate. Jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że muzyk traktuje przestrzeń artystyczną, jako podstawę do własnych poszukiwań i odnoszenia się do muzyki w sposób całkowicie niestandardowy, wręcz eksperymentalny, to objawi nam się obraz czegoś szalenie interesującego.

 

3. „Insight” – Anna Jopek

Niełatwo opisywać samego siebie. W życiowej zawierusze rzadko zdarza nam się zatrzymać i zastanowić nad definicją własnego ja. A jeśli już dane jest nam sporządzić taką notkę, to czy da się przedstawić samego siebie inaczej niż w słowach? Na to pytanie wyczerpująco odpowiada debiutancki album Anny Jopek „Insight”, który oprócz obdarowywania nas chwilą na spojrzenie w głąb siebie, jest też zobrazowaniem artystycznej sylwetki kompozytorki.

 

2. „Pustô noc” – Aleksandra Kutrzepa Quartet

W zrozumieniu muzyki stworzonej na potrzeby albumu „Pustô noc” przez niezwykle kreatywną liderkę, jak i cały zespół Aleksandra Kutrzepa Quartet, przydatne będzie odniesienie się do szerszego kontekstu kompozycyjnego. A wiąże się on z nieco zapomnianym rytuałem śpiewania pieśni pustonocnych w ostatnią noc przed pogrzebem zmarłej osoby (pusta noc na Kaszubach). Grupa stworzyła własne interpretacje takich pieśni, które zostały jednak oparte na autorskich kompozycjach artystki.

 

1. „Istnienia poszczególne” – Tomasz Dąbrowski & The Individual Beings

Do tego, że wybitny trębacz i kompozytor Tomasz Dąbrowski posługuje się niezwykle oryginalnym językiem wypowiedzi artystycznej, nie trzeba nikogo przekonywać. Tym razem jednak artysta sięgnął znacznie głębiej i jeszcze wyraźniej urzeczywistnił własną wrażliwość, która poprzez koloryt trąbki Tomasza Stańko zyskała nową esencjonalność na albumie “Istnienia poszczególne”.

 

 

Leave a Reply