Urbański tworzy ścieżkę dźwiękową dla futurystycznego świata na Marsie

Urbański tworzy ścieżkę dźwiękową dla metaversu Everdome – futurystycznego świata na Marsie. Współpracę otwiera premiera singla “Machine Phoenix”.

Wojciech Urbański, kompozytor i producent muzyczny, rozpoczął prace nad ścieżką dźwiękową dla wirtualnego świata Everdome. Utwór towarzyszy immersyjnemu doświadczeniu startu rakiet EVR Phoenix na orbitę Ziemi, a następnie docelowej podróży do futurystycznej cywilizacji Everdome na Marsie.

To jeden z pierwszych projektów na świecie, gdzie powstaje oryginalna, zróżnicowana gatunkowo ścieżka dźwiękowa oraz album dedykowany doświadczeniom w metaversie.

fot. Adam Slabon

Muzyczne zilustrowanie kosmosu to pewnie marzenie każdego kompozytora – mówi Wojciech Urbański, kompozytor i producent muzyczny projektu – Takie zadanie stwarza ogromne możliwości, gdyż można korzystać z bardzo szerokiej palety brzmień i narzędzi. W kosmosie świetnie sprawdza się zarówno elektronika, od nowoczesnych szeroko-pasmowych brzmień syntezatorów po tradycyjne instrumenty ludowe. Przy okazji pracy nad utworem “Machine Phoenix” do współpracy zaprosiłem wirtuoza skrzypiec Stanisława Słowińskiego, oraz specjalistę od instrumentów etnicznych Sebastiana Wielądka, który tutaj zagrał na duduku i lirze korbowej. W kosmosie z natury panuje cisza, a więc ilustrowanie go poprzez muzykę daje pewną dowolność, nie mniej jednak istnieje już mocna tradycja muzyki kosmicznej do której też siłą rzeczy się odniosłem. W wymiarze osobistym kosmos jest dla mnie źródłem ogromnej inspiracji, gdyż jako agnostyk nie odwołuję się w swojej twórczości do „boskich” przeżyć a jedyną wyższą instancją w jaką wierzę jest właśnie kosmos. Jego tajemniczość i nieskończoność.

Projekt zainicjowany z początkiem 2022 roku zakłada stworzenie hiper-realistycznego środowiska metaverse łączącego technologie, biznes oraz przestrzeń na ekspresję naukowo-artystyczną. Wyróżnikiem metaversu Everdome jest kreatywność i inwencja unikatowo projektowanej marsjańskiej cywilizacji. Projekt łączy w sobie cechy gry multiplayer (MMO), z narzędziami i produktami opartymi na zdecentralizowanych technologiach web3, takich jak blockchain, NFT czy ekonomia świadczeń opartych na tokenach.

Świat Everdome tworzy doświadczony zespół programistów i producentów związanych z wiodącymi polskimi studiami gier i efektów specjalnych oraz globalny zespół biznesowy z siedzibą w Dubaju.

Sercem opowieści jest podróż z fikcyjnego portu kosmicznego Hatta, zlokalizowanego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przyszłości, a następnie wyprawa interplanetarnym statkiem Everdome Cycler na Marsa. Świat Everdome na Marsie tworzony jest w kraterze Jezero, prawdziwej lokalizacji, którą NASA wybrała dla swoich współczesnych misji kosmicznych. Docelowo, użytkownicy metaversu będą mogli korzystać w tym świecie z różnych form doświadczeń gamingowych i VR-owych: od przygody i rozrywki, po naukę, handel bądź kontemplację.

W projekt od strony dźwiękowej zaangażowani są również Michał Fojcik – operator i projektant dźwięku (Bogowie, Orzeł. Ostatni Patrol, X-Men: Dark Phoenix), Rafał Smoleń – realizator dźwięku (Cyberpunk 2077, Hollywood’s Bleeding, Dawid Podsiadło), Tomasz Opałka – kompozytor (EMERGE, Cicha Noc, Requiem Giocoso) oraz Jakub Pietrzak – reżyser dźwięku (Katedra, Sztuka Spadania, Legendy Polskie: Jaga). Autorem okładki singla jest artysta koncepcyjny i architekt, Wojciech Fikus.

Wraz Wojtkiem i współpracującymi artystami tworzymy tożsamość zupełnie nowego świata science-fiction. To wspaniała przygoda poszukiwać języka dźwiękowego dla środowiska nie posiadającego jeszcze wyrazistego klucza kulturowego, może poza “Marsjaninem” Andy Weir’a i Harrego Gregson-Williamsa. – mówi Łukasz Alwast, producent kreatywny oraz dyrektor worldbuildingu Everdome. Tworząc naszą ścieżkę dźwiękową wyobrażamy sobie emocje, jakie mogą towarzyszyć wielomiesięcznej podróży kosmicznej czy prowadzeniu życia na alternatywnej planecie – od wystroju statków kosmicznych, po charakter architektury low-gravity czy unikatowe marsjańskie pejzaże. Możliwość połączenia tych nowych środowisk i brzmień w wirtualnej rzeczywistości metaverse’u sprawia, że mamy do czynienia z niezwykłą kreatywnością na styku technologii, wyobraźni, muzyki i nowych mediów.

Hasło “metaverse” opisujące immersyjne światy w wirtualnej rzeczywistości sformułował po raz pierwszy pisarz science-fiction Neal Stephenson w swojej powieści Snow Crash z 1992 roku. Dziś to hasło popularyzuje się wraz z rozwojem nowych platform, narzędzi i produktów cyfrowych, które umożliwiają tworzenie doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości. Współczesnymi prekursorami rozwijania nowych generacji tych narzędzi są m.in. firmy technologiczne Meta (Horizon, Oculus), Epic Games (Unreal5, Fortnite), Microsoft (HoloLens, Activision-Blizzard) czy Roblox.

Tworząc Everdome chcieliśmy postawić na stworzenie światowej klasy zespołu i produktu, który będzie jednym z najciekawszych projektów metaversowych na globalnym rynku. Najbliższe lata wyłonią, które platformy i doświadczenia stworzą faktyczną wartość dla użytkowników. My chcemy w tym procesie aktywnie uczestniczyć i dlatego postawiliśmy na hiper-realistyczność i wysoką jakość zarówno w sferze graficznej, jak i produktowo-storytellingowej. Mocno wierzymy, że oprócz technologii, magnesem dla tego rodzaju projektów będzie zarówno oryginalność i autentyczność tworzonego świata, jak i oddolne inicjatywy użytkowników metaverse’u – czyli jego współtwórców. Jestem niezmiernie dumny, że do współtworzenia tego projektu udało nam się przekonać tak świetnych polskich twórców – uzupełnia Wojciech Wątor, Chief Product Officer Everdome.

“Machine Phoenix” jest pierwszym upublicznionym utworem z albumu Everdome: Original Metaverse Soundtrack. Kolejne kompozycje będą udostępnione w nadchodzących miesiącach.

WOJCIECH URBAŃSKI (RYSY, Urbanski) – kompozytor i producent muzyczny, laureat Fryderyka 2022, laureat głównej nagrody na Festiwalu Muzyki Filmowej 2022, dyrektor muzyczny Gali Bestsellerów Empiku 2022, dyrektor muzyczny koncertu “Razem z Ukrainą”, koncertu Gali Zamknięcia OFF Camera, czy trasy „Tribute to Krzysztof Krawczyk” na Męskim Graniu 2022. Twórca muzyki filmowej, stale współpracuje z platformami Netflix i HBO. Multi-platynowy producent i aranżer nagrań takich jak „Rojst97 – Ostatni” i “Oczko w głowie” Tymka lub „Zabierz tę Miłość” Julii Wieniawy i Macieja Musiałowskiego. Wyprodukował album „Mogło być nic” Kwiatu Jabłoni oraz najnowszy album „Odrodzenie” Tymka. Jest także połową cenionego, elektronicznego duetu RYSY. Największe uznanie polskiej oraz międzynarodowej widowni przyniósł mu tegoroczny koncert „Razem z Ukrainą” w Atlas Arena, transmitowany w TVN oraz w kilkudziesięciu krajach świata.

 

Leave a Reply