Album „Zbliżenie” z dziewięcioma niepublikowanymi kompozycjami Orkiestry Henryka Debicha

Po świetnie przyjętym i natychmiast wyprzedanym, siedmiocalowym singlu z dwoma utworami „Monika” oraz „Zabawa w ciemności” oraz specjalnym repressem na potrzeby renomowanego, niemieckiego sklepu HHV, Astigmatic Records prezentuje pełnoprawny longplay pod tytułem Zbliżenie z dziewięcioma wcześniej niepublikowanymi kompozycjami Orkiestry Henryka Debicha.

Za oprawę graficzną odpowiada Animisiewasz, a materiał został zmasterowany przez Marcina Cichego (Skalpel). Album Zbliżenie będzie dostępny na płycie CD, LP oraz na limitowanym do 500 kopii różowym winylem oraz plakatem. Wszystkie wersje zawierają booklet z tekstem Jakuba Knery opisującym działalność Henryka Debicha i Łódzkiej Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji. Płyty będzie można zamówić od 3 września na platformie Bandcamp. Album będzie dostępny w sprzedaży oraz na wszystkich platformach streamingowych od 24 września.

Astigmatic Records przez ostatnie dwa lata przekopywał się przez stos archiwaliów Radia Łódź, przesłuchując setki dokonań tamtejszej Orkiestry pod dyrygenturą Henryka Debicha. Ostatecznie wyselekcjonowano 13 perełek z okresu 1974-1977, będącego również czasem tworzenia Świętego Graala polskiego jazz-funku – albumu String Beat, poszukiwanego przez kolekcjonerów płyt pod każdą szerokością geograficzną. Na początku roku wyszedł pierwszy winyl z serii wydawnictw pod batutą mistrza. Był to siedmiocalowy winyl Monika / Zabawa w ciemności. Następny w kolejności jest już długo oczekiwany album.

Zbliżenie wstępnie zaplanowany na czerwiec, a który ze względu na przeciążone tłocznie został przełożony na wrzesień. Zbliżenie to longplay pełen groove’u, pulsujących perkusji, potężnych sekcji dętych i smyczkowych oraz nietuzinkowych, wcześniej niepublikowanych kompozycji. Tytuł albumu nie jest przypadkowy – oprócz utworu otwierającego stronę B o tej samej nazwie przyglądamy się dokładnie okresowi w którym łódzka orkiestra za sprawą “młodych gniewnych” m.in. Jacka Malinowskiego, Mirosława Racewicza, Jacka Delonga, Andrzeja Żylisa czy Zbigniewa Karwackiego eksploatowała popularny w tym czasie na zachodzie Jazz-Funk.

W latach siedemdziesiątych Orkiestra PRiTV w Łodzi, mimo już ponad dwudziestoletniego stażu, odkrywała się na nowo i z każdym kolejnym rokiem brzmiała coraz nowocześniej i ciekawiej. W zależności od utworu, potrafiło w niej brać udział od czterdziestu do siedemdziesięciu osób! Orkiestra sprawnie poruszała się między gatunkami funk i disco, dotykając muzyki ilustracyjnej czy też jazzu. Zamykając projekt okazało się, że 2021 będzie rokiem wielu jubileuszy. 18 stycznia legendarny dyrygent, założyciel Łódzkiej Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji obchodził jubileusz setnych urodzin. W lipcu minie równe 20 lat od kiedy nie ma go już wśród nas. Do tych okrągłych rocznic należy dodać też, że Radio Łódź – przez prawie pół wieku drugi dom H. Debicha, obchodzi 80-lecie założenia, natomiast 30 lat temu rozwiązano Orkiestrę, którą prowadził do samego końca.

 

 

Leave a Reply