„Patoreakcja” to premierowy utwór Maty, który pod koniec 2019 roku zasłynął kawałkiem „Patointeligencja”. Tym razem młody raper uderza m.in. w Krystynę Pawłowicz, Jacka Kurskiego i TVP.
Mata jest absolwentem elitarnego Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Batorego w Warszawie. W maju 2020 r. zdał maturę międzynarodową (IB). Przedstawił m.in. esej zatytułowany „Ewolucja języka w polskim hip-hopie w latach 2001-2014 na przykładzie twórczości Jacka Granieckiego Tede”. Aktualnie studiuje polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim.
fot. Piotr Pytel / SBM Label
Za sprawą teledysku „Patointeligencja” wszedł na muzyczny rynek i zyskał miano jednego z najważniejszych głosów młodego pokolenia. Na początku zeszłego roku ukazała się debiutancka płyta Maty – „100 dni do matury”.
Wcześniej wydał minialbum „Fumar Mata”. Tak trafił pod skrzydła stołecznej wytwórni SBM Label, która działa od czterech lat i wspiera innych przedstawicieli nowej fali polskiego rapu, m.in. Solara, Białasa i Bedoesa.
Płyta „100 dni do matury” to najlepsza pamiątka z czasów szkolnych jaką artysta mógł sprezentować sobie i słuchaczom. Krążek jest zapisem historii i emocji, które przewijały się podczas beztroskich czasów edukacji. Wśród czternastu utworów znajduje się burzliwe życie młodego człowieka, spisane w sto dni, od studniówki do ostatnich chwil przed maturą.
Debiut Maty przybliża klimat szkolnych lat. Nawiązuje on do czasów beztroskich a zarazem pełnych wyborów, wątpliwości i odkrywania samego siebie. Wspomnienia wraz z całą paletą emocji stanowią trzon płyty i są największą inspiracją dla Maty. Na płycie aż kipi od retrospekcji a wszystko łączy się z charakterystyczną dla autora autoironią i dystansem do siebie i świata. Mata dotyka również cięższych tematów. Porywa się na obalenie mitu grzecznych chłopców z dobrych domów i rzuca na ich wyidealizowany obraz zupełnie nowe spojrzenie. Album burzy stereotyp rapera z blokowiska i pokazuje, że “dzieciaki z willi” też mogą mieć coś do powiedzenia, potrafiąc przy tym doskonale rapować.