Wspomnienie debiutanckiej płyty zespołu Rezerwat

8 Kwietnia po komplikacjach zapalenia wyrostka robaczkowego, opuścił nas nagle, w wieku 60 lat Andrzej Adamiak, założyciel, lider, wokalista i basista łódzkiej grupy Rezerwat. Tym artykułem pragniemy przypomnieć pierwszy album zespołu.

Rezerwat powstał w Łodzi 1982 roku. W tym samym roku zespół zadebiutował na jednym z najbardziej popularnych festiwali lat 80-tych, łódzkim Rockowisku, zostając laureatem tegoż festiwalu dwa lata później. W 1985 roku grupa wydała swój najpopularniejszy utwór „Zaopiekuj się mną”, który doczekał się licznych coverów. Do dziś można go usłyszeć w rozgłośniach radiowych, zostając niekwestionowaną wizytówką zespołu.

Pierwszy album Rezerwatu noszący nazwę zespołu, nagrywany był w Studio Polskich Nagrań w Warszawie, we wrześniu 1983 roku. Wydany został w kolejnym roku. Jego rywalami na rodzimym rynku muzycznym były między innymi: „Nieustanne Tango” Republiki, „Ohyda” Lady Panku, czy „Reda by Night” Oddziału Zamkniętego.

„Rezerwat” jest materiałem nowofalowym, posiadającym swój oryginalny „pazur”, dzięki czemu wyróżniał się na tle innych wydawnictw z tamtych lat. Ogromną zaletą utworów jest charakterystyczny wokal Andrzeja Adamiaka, który znając swoje możliwości wokalne, często z dużą dawką emocji, potrafił kierować głosem tak, by podkreślać specyficzną melodykę kompozycji. Pewna manieryczność i „zwariowanie” w głosie dodawały każdej piosence wyraźniejszego kształtu.

Album w rozgłośniach radiowych promowały trzy single.

Pierwszym z nich był „Obserwator”, który na Liście Przebojów Programu Trzeciego (LP3) zagościł 15 stycznia 1983 roku w 39. notowaniu, plasując się na 13 miejscu. W zestawieniu gościł łącznie cztery tygodnie, zajmując swoją najwyższą, 10 pozycję podczas 40. i 41. notowania. To także utwór rozpoczynający ten album. W kompozycję wprowadza nas szybka gra na perkusji, gdzie po chwili dołącza gitara, której dźwięk usłyszeć można przez całą długość piosenki. Co ciekawe, bardzo podobny wstęp (perkusyjny) posiada utwór wcześniej wspomnianej Republiki, „Psy Pawłowa”. Na tym jednak podobieństwa tych utworów się kończą. Natomiast na Radiowej liście przebojów Programu I (PR1), singiel zajął 2 miejsce.

 

Warto napomnieć, iż tekst wraz z Andrzejem Adamiakiem, współtworzył Jan Kondratowicz (poeta, współpracujący także z innymi znanymi artystami), występujący pod pseudonimem Andrzej Senar. Natomiast kompozycja to zasługa perkusisty zespołu, Piotra Mikołajczyka.

Kolejnym singlem promującym była druga na płycie „Histeria”. Twórcy tekstu pozostają bez zmian. Twórcą kompozycji był natomiast gitarzysta Rezerwatu, Wiktor Daraszkiewicz (obecnie występujący w zespole Proletaryat). Piosenka, jak sam tytuł może wskazywać, znacznie żwawsza, przyśpieszająca dodatkowo podczas refrenu. Podobny zabieg został wykorzystany w o siedem lat młodszej piosence „U Can’t Touch This” amerykańskiego rapera MC Hammera. Tekst już sam w sobie jest bardzo interesujący i na dobrą sprawę ponadczasowy. Interpretować go można na wiele sposobów. Umiejętność wytworzenia przez władze lub organizacje kultu jednej osoby, za którą podążać będą grupy ludzi może być jedną z nich. Singiel ten zadebiutował 5 marca 1983 roku na LP3  podczas 46 notowania. Pozycja startowa może i nie była najwyższa, przedostatnie miejsce pierwszej trzydziestki. Natomiast „Histeria” utrzymała się na liście przez dziewięć tygodni, dwukrotnie docierając na 7 miejsce i tyleż samo razy będąc w pierwszej dziesiątce. Na PR1 była to natomiast 12 pozycja.

Trzecim i ostatnim singlem, który pochodził z tej płyty to „Trędowata Marionetka”, stworzona całkowicie przez Andrzeja Adamiaka. To również szybki utwór, ze świetnym niejednoznacznym tekstem, pozwalającym na jeszcze śmielsze interpretacje. W głowie zapadł mi jeden wers – „Chciałbym być trędowatym w domu ludzi”, a jak wiemy trąd jest chorobą zakaźną. Odebrać to można, jako chęć „zarażenia ludzi”, lecz nie dosłownie chorobą, a bardziej postrzeganiem świata. „Marionetka” zadebiutowała 21 maja 1983 roku na LP3, podczas 57 notowania, rozpoczynając swoją przygodę na liście od 21 pozycji. Była obecna w pięciu notowaniach, osiągając swoją najwyższą, 11 lokatę podczas 60 notowania listy.

„Rezerwat” to album nowofalowy w pełnym tego słowa znaczeniu, czemu dowodzą typowe dla tego nurtu teksty, nie podające swojego przekazu „na talerzu”. Brzmienia, pomimo bazowania na gitarach elektrycznych, różnią się od siebie, nadając każdemu utworowi wyraźnej charakterystyki. Znajdziemy tu tylko dwa wolniejsze kawałki. „Modlitwa o więź”, wprawiająca w lekko sentymentalny nastrój, a także „Cieć”, nad którym warto samemu się pochylić, bo łatwo w nim odnaleźć podobieństwa do obecnych realiów.

W album warto się zaopatrzyć nie tylko ze względu na pamięć o świetnym muzyku i tekściarzu, jakim był Andrzej Adamiak, ale także na samą wartość płynącą z tekstów i umiejętności instrumentalnych całego zespołu, o którym w ostatnich latach trochę przycichło, pomimo wydania w 2016 roku całkiem dobrego albumu „Dotykaj”.

Ciekawym materiałem jest także „Serce” z 1987 roku, które stylistycznie odbiega w pewnym stopniu od pierwszego albumu Rezerwatu, skupiając się tekstowo na tematyce około miłosnej. Pomimo tej zmiany, to wciąż kawał treściwej muzyki, nagranej już w o wiele lepszej jakości (czystszy dźwięk).

Album „Rezerwat” ukazał się:

– na winylu 1984 roku, nosząc oznaczenie SVT 006, nakładem wytwórni Savitor

– Na kasecie, nosząc oznaczenie A008

– Na płycie kompaktowej:

  • w 2004 roku nakładem Andrzeja Głowackiego, o oznaczeniu CD 006 wzbogacone o dodatkowe utwory
  • w 2005 roku nakładem wytwórni Magic Records, o oznaczeniu 987290-2
  • w 2012 roku nakładem Polskiego Radia, o oznaczeniu PRCD 1525

Warto wspomnieć, iż został wydany też box składający się z „Rezerwatu” i „Serca” (płyty nakładu Andrzeja Głowackiego).

Adrian Kaczmarek

 

Lista utworów:

Obserwator (Piotr Mikołajczyk – Andrzej Adamiak, Andrzej Senar)

Histeria (Wiktor Daraszkiewicz – Andrzej Adamiak, Andrzej Senar)

To tylko pogrzeb mój (Wiktor Daraszkiewicz – Andrzej Adamiak)

Paryż, miasto wymarzone (Andrzej Adamiak – Andrzej Adamiak)

Cieć (Andrzej Adamiak – Andrzej Adamiak)

Trędowata marionetka (Andrzej Adamiak – Andrzej Adamiak)

Ochrona zdrowia psychicznego (Andrzej Adamiak – Andrzej Adamiak)

Modlitwa o więź (Andrzej Adamiak – Andrzej Adamiak)

 

 

Skład zespołu:

Andrzej Adamiak – gitara basowa, śpiew

Wiktor Daraszkiewicz – gitara

Mariusz Jeremus – gitara

Piotr Mikołajczyk – perkusja

Zbigniew Nikodemski – instrumenty klawiszowe

 

Leave a Reply