Szymon Sutor – „Jazz Septet & String Orchestra” [RECENZJA]

Nasz ocena

12 listopada ukazała się debiutancka płyta kompozytora, aranżera i dyrygenta Szymona Sutora. „Jazz Septet & String Orchestra” dostępny jest fizycznie i we wszystkich platformach muzycznych. Poznajcie naszą recenzję tego wydarzenia.

fot. okładka płyty

Recenzja płyty „Jazz Septet & String Orchestra” – Szymon Sutor (Sutor Music, 2019)

Chociaż „Jazz Septet & String Orchestra” jest debiutanckim albumem Szymona Sutora, to świadomość twórcza młodego artysty jest ogromna. Tym bardziej, że muzyk stworzył formę muzyczną, która nie jest nadmiernie eksploatowana w szeroko pojętym jazzie.

Łączenie jazzu z 24-osobową orkiestrą smyczkową, czyli z takim klasycznym brzmieniem instrumentów, nie jest zbyt oczywistym zabiegiem. Warto dodać, że w kompozycjach usłyszymy też nienachalne wokalizy Gaby Janusz, co nadaje dodatkowego wyrazu temu projektowi.

Całość została podana niezwykle sprawnie w formie ilustracyjnej, która kojarzy się wręcz z filmowymi motywami. Bogactwo tej muzyki może stanowić wręcz inspirację dla środowiska nie tylko jazzowego, ale nawet typowo rozrywkowego. Doskonale skoordynowane szerokie brzmienie instrumentów budzi niewątpliwy podziw, co jest zasługą kompozytora, aranżera i dyrygenta Szymona Sutora, ale też wybitnych muzyków, którzy wzięli w nim udział.

Obok wspomnianej orkiestry smyczkowej, w skład której weszli m.in. Tomasz Chyła, Aleksandra Kulpa i Anna Paluch, pojawił się zespół pod dowodzeniem specjalnego gościa, tj. Adama Pierończyka (wielokrotnie wyróżniany nie tylko nagrodami Fryderyk). Jego obecność była na tyle ważna, że poprzez saksofon odcisnął on na tej płycie własne, mocno istotne piętno. Zdarzały się nawet sytuacje, w których orkiestra ustępowała miejsca saksofoniście, doskonale wtapiając się w całą ideę jego pojawienia się w tym nietuzinkowym projekcie („Gloomy”).

Stopniowanie wyciszenia, ale także momenty ekspresyjne i wplatane motywy emocjonalnej świadomości stanowią pełnię kompozycji Szymona. Nieczęsto zdarza się, żeby tak duża dojrzałość przejawiała się wśród młodych artystów. Poszczególne utwory pełne są przestrzeni, ale takiej całkowicie wypełnionej kunsztem techniki, a także wyczuciem pewnych intuicyjnych drobiazgów głęboko duchowych, świadczących o dużej wrażliwości artysty („First Look”).

Sutor potrafi grać na emocjach słuchacza w sposób wyważony. Potrafi też zaskakiwać, istotnie zmieniać tempo poszczególnych kompozycji, a nawet rozszczepiać styl niektórych momentów, tworząc zupełnie nową jakość. Wiele tu też odniesień do tego, co można było już usłyszeć w muzyce „klasyczno-jazzowej”, ale odwołujących się do niej w sposób najlepszy. Przez to nadał tym kompozycjom szlachetności i wyrafinowania.

W tej wysokogatunkowej muzyce jest też duża porcja świeżości, a nawet elementy młodzieńczej brawury, co świadczy o tym, że Szymon Sutor pozostawił na tej płycie dużą część własnej osobowości. I pokazał to także w bonusowym utworze „Monday”, będącym bardziej stonowanym momentem, gdzie na pierwszy plan wysuwa się fortepian. To on ustępuje miejsca płynnie pojawiającym się smyczkom. Ten utwór pokazuje, że w mniejszych formach artysta czuje się równie dobrze i udowadnia wszechstronność wybitnie zdolnego Szymona Sutora. Dbajmy o takich artystów na polskiej scenie muzycznej, bo stanowią oni istotę polskiej kultury. Tym bardziej, że zapewne najlepsze jeszcze przed nim.

Łukasz Dębowski

 

 

Gościem specjalnym albumu jest czołowy polski muzyk, saksofonista Adam Pierończyk, dwukrotny laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego ,,Fryderyka”, a przez magazyn ,,Jazz Forum” 15-ty raz z rzędu wybrany najlepszym saksofonistą sopranowym.

Od 15 listopada płyta do nabycia m.in. w sklepach Empik czy Jazzsound.

Szymon Sutor – kompozytor / dyrygent

gość specjalny:

Adam Pierończyk – saksofon sopranowy / saksofon tenorowy

Maciej Grzywacz – gitara

Cezary Paciorek – akordeon

Gaba Janusz – głos

Dominik Kisiel – fortepian

Michał Bąk – kontrabas

Patryk Dobosz- perkusja

Orkiestra smyczkowa pod batutą Szymona Sutora

 

Szymon Sutor to kompozytor, aranżer oraz dyrygent. Laureat IX oraz X Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy.

Współautor kompozycji „The Lost Seasons” inspirowanej dziełem „The Four Seasons” A. Vivaldiego wykonanej premierowo podczas szczytu klimatycznego ONZ 2018 w Katowicach.

Kierownik muzyczny oraz dyrygent koncertu symfonicznego „Świat Mistrza Beksińskiego”, którego premiera miała miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Zaangażowany w liczne projekty muzyczne, współpracuje z wybitnymi artystami muzyki poważnej, jazzowej oraz rozrywkowej.

 

fot. Sisi Cecylia

Leave a Reply