Po świetnie przyjętym „Resecie”, który stylistycznie był powrotem do lat 90, Rahim i Fokus nie pozwolili fanom długo czekać na następcę. „Renesans”, czyli piąty album grupy Pokahontaz, jest kontynuacją drogi obranej przy poprzedniej płycie. Poznajcie naszą recenzję tego krążka.
Recenzja płyty „Renesans” – Pokahontaz (MaxFloRec, 2019)
Po ciepło przyjętym „Resecie”, Pokahontaz ruszyli do prac nad piątym dziełem. Po samej nazwie „Renesans” można wnioskować, iż może to być połączenie oldschoolowych patentów z nowinkami naszych czasów. Tak też się stało. Do produkcji został zaproszony Magiera (WhiteHouse), który wyprodukował w tym roku takie albumu jak Blur Małpy, Chudy chłopak Kaliego, czy Twarzøva Vienia.
„Renesans” to jeszcze więcej tego, co znamy z „Resetu” (który 24 lipca pokrył się złotem), czyli dobrej muzyki, zapakowanej w oryginalnej, świeżej formie. Tak jak poprzedni krążek, tak i ten zapełnia niszę oldschoolowego rapu.
Tym razem na płycie jest zdecydowanie więcej gości. Wśród nich są tacy zawodnicy jak: donGURALesko, Vito Bambino (Bitamina), czy reprezentant trapu Young Igi.
Album jest zróżnicowany pod względem klimatu płynącego z bitów, ale jednak przez teksty o dorosłości i przemyśleniach o „rapgrze” zachowuje spójność. Od chillującego „Dilera Liter”, przez oldschoolowo brzmiące „Średniowiecze”, aż do „Lepiej późno niż nigdy”, który brzmieniowo przypomina ośmiobitowe gry z czasów dzieciństwa niektórych z nas.
Pokahontaz swoimi działaniami na przestrzeni lat przyzwyczaili słuchaczy do tego, iż każdy element układanki tworzący album nie znalazł się w nim przypadkowo. Idealnym przykładem są wcześniej wspomniani goście płyty. „Średniowiecze” opowiada o życiu w okolicach czterdziestki (wieku średnim) i stabilizacji życiowej. Usłyszymy w nim nieprzypadkowo donGURALesko, będącego w zbliżonym wieku do Raha i Fo, który ma podobny bagaż życiowy pod względem przeżytych lat.
„Renesans” to odrodzenie, przemyślane połączenie elementów przeszłości z obecnie panującymi trendami. W książkową definicję wpasowuje się „Burza mózgu” z gościnnym udziałem Young Igiego i Bobera. Po ujawnieniu Igora jako gościa, na duet spłynęła „lekka” fala hejtu ze strony słuchaczy, którzy nawet jeszcze nie znali utworu. Wbrew przewidywaniom większości, pokazał on klasę, idealnie wpasowując się w zamysł singla, przypominającego ostatni wers drugiej zwrotki „Powierzchni tnących” Paktofoniki – „Hip-hop nie dzieli nas a łączy”. W końcu nieważne czy raper wyznaje oldschool czy newschool, ważne, ze ma coś do przekazania, szanując kulturę hip-hopu.
Po raz kolejny został poruszony problem obecnego pokolenia. Wszechobecna cyfryzacja i względne bezpieczeństwo, zrobiło z dużej części młodzieży „Letnie dzieci” tj. osoby, które nie będą potrafiły poradzić sobie w cięższych czasach np. podczas kryzysu na rynku pracy czy samodzielnym życiu. Myśli zespołu świetnie podkreśla w refrenie YoT, swoim głębokim wokalem, sprawiając, że chce się ciągle zapętlać ten utwór, co pozwala bardziej szczegółowo dotknąć przekazu.
Na uwagę zasługuje również numer „Nie zawsze”, z gościnnym udziałem Vixena (na YouTube zapisywany jako Vix.N), który odmiennie od swojej solowej działalności, nawinął energicznie, wręcz psychodeliczne, w stylu zbliżonym do czasów Loco Tranquilo. Tekst w połączeniu z formą to prawdziwy majstersztyk. Uniwersalny tekst, który każdy może interpretować na swój sposób, dopasować do swojej sytuacji w życiu. To również dobrze wykonana gra słów.
Pozytywnie zaskoczyło także tym razem wydanie fizyczne. Front zdobi rzeźba w stylu antycznym zawierająca wiele istotnych szczegółów. W środku natomiast znajdują się bardzo cieniutkie kartki, które swoimi malunkami przypominają rękopisy Leonarda da Vinci. W wersji preorderowej dołączane były też magnesy w formie popiersia Rahima i Fokusa, wykonane z grafitu (prawdopodobnie) oraz zapalniczka z stylizowanym napisem” Renesans”.
Osoby zaznajomione z twórczością Smoka, mogą w niej wyczuć nawiązanie do utworu „Porywacze Zapalniczek” zespołu Pijani Powietrzem, który Wojciech współtworzył wraz ze Śliwką (z częstochowskiej formacji Ego).
Warto wspomnieć, iż Renesans był drugą najlepiej sprzedającą się płytą w Polsce w okresie 28.06 – 4.07.
Krążek idealny dla osób, którzy w rapie cenią sobie przekaz opakowany w formę na wysokim poziomie. To także 45 minut mogące pomóc otworzyć się na inne brzmienia, dzięki wskazówkom od doświadczonych raperów i ich gości.
Czy „Renesans” zdobędzie nagrodę Fryderyka w kategorii „Album roku hip-hop”? Tego nie wiemy, ale pewne jest, że jeśli otrzyma nominację, to będzie poważnym konkurentem dla pozostałych wydawnictw.
Adrian Kaczmarek
Lista utworów:
1. Z innej bajki
2. Średniowiecze ft. donGURALesko
3. Sojusz ft. Cheeba
4. Diler liter ft. Vito Bambino, Minix & T. Bies
5. All inclusive ft. Kleszcz
6. Nie zawsze ft. Vixen
7. Letnie dzieci ft. YoT
8. Lepiej późno niż nigdy
9. Nie mów do mnie
10. Błędne koło ft. LotDrozda
11. Burza mózgu ft. Bober, Young Igi
12. Renesans