Iłłakowiczówna to silna postać, feministka, tłumaczka, poetka. Natalia zainteresowała się postacią K. Iłłakowiczówny pod wpływem książki Joanny Kuciel-Frydryszak. Lektura była dla niej na tyle fascynująca, iż zainspirowana sięgnęła po poezję Iłłakowiczówny.
Wydawnictwo obejmuje pięć przemyślanie wybranych utworów, w których wyczuwalne jest zaangażowanie Iłłakowiczówny w sprawy społeczno-polityczne. Natalia Moskal, jako artystka młodego pokolenia, fascynująca się kobietami potrafiącymi iść pod prąd, postanowiła skupić się na tej części twórczości poetki, która pokazuje jak ważnym głosem w dziejach Polski była poezja Kazimiery Iłłakowiczówny. Płytę promuje singiel „Trąbka”, do którego powstał teledysk.
Fascynacja Natalii Moskal twórczością Kazimiery Iłłakowiczówny zaczęła się po przeczytaniu jej biografii: „Iłła”. Opowieść o Kazimierze Iłłakowiczównie Joanny Kuciel-Frydryszak. To był punkt zapalny do tego, aby bliżej przyjrzeć się jej twórczości, a następnie podjąć decyzję o stworzeniu projektu muzycznego. To kolejna ważna kobieta, której twórczość Natalia postanowiła przybliżyć. Wcześniej przetłumaczyła i doprowadziła do wydania książki Rodowód Ester Kreitman, siostry Noblisty Isaaca Bashevisa Singera. Obie kobiety łączy odwaga, niezależność w myśleniu i działaniu, połączona z ogromną wrażliwością.
Ponadto Iłłakowiczówna także tłumaczyła literaturę, co Natalii wydało się w jej bogatej i złożonej biografii interesujące i szczególnie bliskie. Tytuł płyty „Bunt młodości” też ma znaczenie – to w odczuciu Natalii tekst, który obrazuje przynależność do wspólnoty młodych ludzi, chcących zmienić świat.
Historia Kazimiery Iłłakowiczówny jest niezwykła już od wczesnego dzieciństwa. Najbardziej imponuje mi jej siła, która zapewne była jej niezbędna aby przetrwać strach przed ostracyzmem społecznym ze względu na bycie nieślubnym dzieckiem, osierocenie, dwie wojny, brak możliwości powrotu do ukochanej pracy w MSZ po II wojny światowej, czy też prowadzenie samotnego życia. Mawiała, że poświęciła życie osobiste, aby „przeżywać zbiorowość”. Dokonując wyboru wierszy skupiłam się na tekstach, które pokazują właśnie zaangażowanie Iłłakowiczówny w losy Polski. Są to utwory, które opowiadają o cierpieniu, niewoli, wojnie, jak również nawiązują do odzyskania niepodległości. – mówi Natalia Moskal.
Muzykę do wszystkich pięciu utworów skomponował Jan Stokłosa, który także odpowiada za produkcję płyty. Album jest eklektyczny – łączy m.in. harfę, fortepian, czy kwartet smyczkowy z brzmieniami elektronicznymi. Dynamika utworów też jest zróżnicowana. Dwie piosenki („Trąbka” i „Miłość”) są liryczne, bardziej stonowane, a pozostałe trzy dynamiczne i energetyczne. Tytułowy „Bunt młodości” jest transowy i hipnotyczny, adekwatny do jego emocjonalnej siły.
Bardzo mi się podoba liryczny charakter tego utworu. Jest niezwykle emocjonalny, ale ma też w sobie pewną lekkość i kołysankowy charakter, który mnie wzrusza. Lubię też tę powtarzalność refrenu, który niby jest tylko zbitką kilku sylab, ale jednocześnie jest w nim ukryta niesamowita moc. – dodaje Natalia.
W nagraniu płyty wzięli udział:
Kompozycje, aranżacje, produkcja muzyczna – Jan Stokłosa
Realizacja nagrań/ edycja/ mix/ mastering – Tomasz Budkiewicz
Opieka wokalna: Paulina Grochowska, Kamil Dominiak
Fortepian, Hammond, Rhodes, Synths, Programming, Loopy – Jan Stokłosa
Perkusja – Błażej Gawliński
Bas – Michał Grott
Gitara – Andrzej Olewiński
Kwartet smyczkowy w składzie: Paulina Mastyło-Fałkiewicz, Anna Szalińska-Zaziębło, Sylwia Mróz-Celuch, Dorota Woźniak-Mocarska
Harfa – Sandra Kopijkowska