
Pierwsze sześć miesięcy 2025 roku potwierdziło bardzo dobrą kondycję polskiego rynku muzycznego, który nieprzerwanie rośnie już od 11 lat.
Tegoroczne wyniki nie tylko pokazują stabilny rozwój, ale też pozwoliły Polsce awansować na 16. miejsce w światowym rankingu IFPI – to awans o dwie pozycje i najwyższy wynik w historii. Według danych Związku Producentów Audio Video, wartość rynku osiągnęła 455 mln zł, co oznacza wzrost o 15,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
fot. okładka płyty „tylko haj.” Dawida Podsiadły i Kaśki Sochackiej
Cyfrowa rewolucja i stabilna rola fizycznych nośników
Sprzedaż nośników fizycznych, mimo spadku o 12,4% względem poprzedniego roku, nadal stanowi istotną część rynku – 68,5 mln zł, czyli około 15% całości. Wśród nich płyty CD odpowiadają za nieco ponad 8% wartości, natomiast winyle utrzymują znaczący udział na poziomie 6,4%, co potwierdza ich trwałą pozycję wśród kolekcjonerów i miłośników muzyki w tradycyjnej formie.
W globalnej lidze: awans i potencjał
Awans Polski na 16. miejsce w światowym rankingu IFPI to wydarzenie, które można nazwać historycznym. Jeszcze kilka lat temu nasz rynek był postrzegany jako średni w skali europejskiej, a dziś stajemy się jednym z liderów regionu i konsekwentnie doganiamy światową czołówkę piętnastu największych rynków muzycznych. Wzrost o blisko 16% w pierwszym półroczu 2025 roku pokazuje, że branża muzyczna w Polsce ma stabilne fundamenty i rośnie w sposób zrównoważony. To niezwykle ważne, bo realnie przyciąga uwagę globalnych firm, serwisów streamingowych czy inwestorów. Bardzo się cieszę, że podczas drugiej edycji wydarzenia „Muzyka, Biznes, Technologia. Konferencja Fryderyk Festiwal 2025”, które dziś rusza, jako ZPAV możemy podzielić się tak dobrymi wskaźnikami polskiego rynku muzycznego. Jestem przekonany, że przed nami kolejne dobre lata, a rok 2025 zakończymy także awansem, jeśli nie o dwie pozycje, jak w zestawieniu półrocznym, to co najmniej o jedną – komentuje Bogusław Pluta, Dyrektor Zarządzający ZPAV.

Polscy artyści coraz silniejsi
To, co szczególnie cieszy, to rosnąca popularność polskich artystów. Widać to nie tylko w sprzedaży nośników fizycznych, gdzie rodzimy repertuar umacnia swoją pozycję, ale także w streamingu, który w którym siedem z dziesięciu najpopularniejszych albumów w streamingu to wydawnictwa polskich wykonawców. Widać też, że winyle, które z roku na rok mają coraz więcej miłośników, stają się segmentem, gdzie polska muzyka cieszy się wyjątkową lojalnością słuchaczy. Choć w radiu wciąż dominują zagraniczne nagrania, to jestem przekonana, że sukcesy na rynku sprzedaży będą się przekładać także na rosnącą obecność polskich utworów także w eterze. Zwiastuje to kolejny rok wzrostu liczby polskich utworów w top 100 zestawienia Airplay ZPAV-u za pierwsze półrocze 2025 r. Dla słuchaczy to jasny sygnał – polska muzyka jest dziś silna, różnorodna i warta uwagi – mówi Anna Ceynowa, Dyrektorka Komunikacji ZPAV.




![Najlepsze rapowe płyty 2024 roku [RANKING]](https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/wp-content/uploads/2025/01/Najlepsze-rapowe-plyty-2024-roku-RANKING-300x300.png)


