Víkingur Ólafsson zapowiada album „Reflections” ze współczesnymi opracowaniami utworów z docenionego przez krytykę albumu „Debussy • Rameau”. Zapowiedzi płyty towarzyszy światowa premiera opracowania kompozycji „La Damoiselle élue”, autorstwa Hani Rani.
fot. materiały prasowe
Pracując nad nową interpretacją tego dzieła, postanowiłam przyjrzeć się emocjom, jakie wywołują otwierające akordy, zwane również Circle Charm. Ten motyw harmoniczny stał się podstawą całego opracowania, utrzymując tym samym kompozycję w medytacyjnym charakterze i atmosferze oczekiwania. Na tym fundamencie zbudowałam melodię, delikatny utwór błądzący gdzieś w oddali – korespondujący z liryczną ekspresją oryginalnego dzieła Debussy’ego. Powtarzająca się sekwencja akordów i rozwijająca się linia melodyczna coraz bardziej zagęszczają fakturę utworu, ostatecznie doprowadzając do kulminacji w części środkowej, która wpuszcza do niego nieco światła i nadziei. Podobnie jak w oryginalnym preludium Debussy’ego, zakończenie jest powrotem do znanych początkowych akordów, które zamykają całość. Trudno więc powiedzieć dokładnie, jaki jest koniec i jaki jest początek tej muzycznej historii. Czy to naprawdę się kończy, czy trwa nadal, wybrzmiewając bezgłośnie w ciszy? – Hania Rani
Chciałem zmierzyć się z pewnymi dziełami z innej perspektywy, wyobrazić je sobie na nowo i zaprosić innych kompozytorów do opracowania elementów tych niezwykłych utworów. Bardzo się cieszę, że wytwórnia Deutsche Grammophon zgodziła się kontynuować ze mną tę twórczą rozmowę z Debussym, Rameau i niektórymi z najbardziej kreatywnych muzyków współczesnych – Víkingur Ólafsson