Świąteczna magia: „CHRISTMAS SONG” Jakuba Milewskiego z gwiazdorską obsadą [RECENZJA]

„CHRISTMAS SONG” to świąteczny singiel zapowiadający album „Krajobraz miłości” Jakuba Milewskiego, którego premiera planowana jest na luty 2026 roku. W nagraniu utworu udział wzięły Olga Bończyk, Dorota Osińska, Olga Szomańska, Małgorzata Walewska, Teresa Lipowska i Grażyna Brodzińska.

fot. materiały prasowe

Choć „CHRISTMAS SONG” jest świąteczną piosenką, rozmach związany z jej realizacją i nagraniem budzi niewątpliwy podziw. Utwór stanowi jedną z odsłon solowego projektu śpiewaka operowego Jakuba Milewskiego, jednak jego lekki, przystępny charakter może trafić nie tylko do fanów takiej ekspresji wokalnej, lecz także do odbiorców poszukujących muzyki lekkiej i wymykającej się ścisłym gatunkowym ramom. To propozycja o wyraźnie uniwersalnym wymiarze, której siła polega na zdolności łączenia różnych odbiorców – zgodnie z ideą twórczości, która w tym wyjątkowym czasie ma przede wszystkim zbliżać ludzi.

Pomaga w tym udział wielu wybitnych wokalistek i aktorek – każda z nich wnosi do tej piosenki własną wrażliwość oraz indywidualny sposób interpretacji, co nadaje całości dodatkowej głębi i bywa wyjątkowo urzekające. Warto zwrócić uwagę na starannie rozpisaną formę kompozycji, w której znalazło się wystarczająco dużo przestrzeni, by każda z artystek mogła w pełni się zaprezentować. To zasługa wyważonej aranżacji – muzyczna tkanka nie została nadmiernie zagęszczona, choć nie zabrakło charakterystycznych dzwoneczków, będących jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli świąteczno-zimowej stylistyki.

Warto dodać, że utwór został nagrany z udziałem muzyków Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, pod dyrygenturą Jana Miłosza Zarzyckiego.

Nie byłoby tego utworu bez tekstu Grażyny Orlińskiej i muzyki Mikołaja Hertela. Słowa autorki znakomicie wtapiają się w brzmienie poszczególnych instrumentów, tworząc spójną całość. Wszystkie elementy wybornie się tu przeplatają, budując piosenkę swobodną muzycznie, a zarazem bliską emocjom, które teraz nabierają szczególnej intensywności.

Jest więc ładnie, ale niebanalnie – co pozwala oderwać się od numerów, które co roku zalewają nas z każdej strony. „CHRISTMAS SONG” Jakuba Milewskiego działa jak odtrutka na banał i pospolitość wylewającą się z głośników wielu rozgłośni radiowych przed Bożym Narodzeniem, pokazując, że świąteczna propozycja nie musi być trywialna, a jednocześnie nie musi przyjmować formy trudnej czy hermetycznej w ostatecznym odbiorze.

[rec. Łukasz Dębowski]

*****

Oprócz piosenek solowych na zapowiadanym albumie znajdzie się na nim także sześć zaśpiewanych w  duetach z wybitnymi artystkami polskiej sceny.

W prezentowanym singlu, obok Jakuba Milewskiego, śpiewają wszystkie, zaproszone przez niego do duetów, wokalistki: Olga BończykGrażyna BrodzińskaDorota OsińskaOlga SzomańskaTeresa Lipowska i Małgorzata Walewska. Wokalistkom towarzyszy Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży, pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego.

Artystów z różnych światów muzycznych połączyła muzyka Mikołaja Hertla. Autorką tekstu jest Grażyna Orlińska. Oni także są twórcami całego materiału nadchodzącej płyty Jakuba Milewskiego.

*****

Jakub Milewski – Baryton. Z wykształcenia śpiewak operowy, z zamiłowania kompozytor i dyrygent, a także producent projektów muzycznych.

W latach 2017-2025 szef artystyczny Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury w Warszawie, a od 2016 r. pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Muzycznego „Ostrołęckie Operalia“.

Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Roberta Cieśli) na wydziale wokalno-aktorskim, a także Zarządzanie dla twórców, artystów i animatorów kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Był stypendystą w Conservatorio Statale di Musica G. Rossini w Pesaro (Włochy).

Występował na wielu ważnych scenach filharmonicznych i operowych w Polsce, a także w Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Niemieczech, Norwegii, w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Jest autorem muzyki m.in. do koncertu „Kantata Przemienienia”, a także piosenki promującej film „Zerwany kłos”. W 2017 r. na zakopiańskich Krzeptówkach odbyła się premiera dzieła z jego muzyką i librettem Jerzego Binkowskiego – Kantaty „Totus Tuus – CałyM Twój…” w 20. rocznicę wizyty Jana Pawła II na Podhalu. Wśród kolejnych kantat stworzonych przez Milewskiego należy wyróżnić: „Kantatę Suwalską“ stworzoną z okazji 300 rocznicy powstania Miasta Suwałki i Kantatę „Pocztówki znad Narwi“ wykonaną dokładnie w dniu 650 rocznicy nadania praw Miastu Ostrołęka.

Jakub Milewski na swoim koncie ma kilka wydawnictw płytowych, w tym wspomnianą „Kantatę Przemienienia” (CD + DVD) nagraną pod jego dyrekcją, wydaną przez Edycję św. Pawła, a także jako śpiewak – solista m.in. „Pieśni Powstania Warszawskiego w nowych aranżacjach Włodzimierza Korcza”, wydaną przez warszawską Filharmonię im. R. Traugutta, czy „Śpiewy historyczne” zarejestrowane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia i wydane przez Fundację 1863.pl.

Milewski pracował m.in. nad spektaklami operowymi: „Sen nocy letniej” B. Brittena, „Straszny Dwór“ S. Moniuszko (UMFC/Teatr Wielki – Opera Narodowa (sala Młynarskiego)/Filharmonia Świętokrzyska) i „Wesele Figara” – rola tytułowa (Polska Opera Królewska). Na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego można go było oglądać w widowisku „Zakochani w Operetce“, „Wieczorach operetkowych“, a także widowisku „Dla Ciebie śpiewałem“ w roli Eugeniusza Bodo (także twórca koncepcji spektaklu) i „Krainie uśmiechu“ jako Gucio. Na co dzień współpracuje z takimi artystami jak: Grażyna Brodzińska, Małgorzata Walewska, czy Wiesław Ochman.

W 2018 roku został odznaczony przez Marszałka Województwa Mazowieckiego medalem pamiątkowym PRO MASOVIA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i promowanie regionu w Polsce i za granicą, a w roku 2019 odebrał odznakę honorową Za zasługi dla Miasta Ostrołęki.

 

Zostaw odpowiedź