Marcin Hałat & Maciej Garbowski – „The Dialogues” [RECENZJA]

Nasz ocena

30 lipca 2025 ukazał się album „The Dialogues” duetu Marcin Hałat i Maciej Garbowski, którego recenzję można znaleźć w naszym portalu.

fot. okładka albumu

Recenzja płyty „The Dialogues” – Marcin Hałat i Maciej Garbowski (2025)

Wydaje się, że ten album musiał powstać. W końcu niewielu jest muzyków, którzy znają się od lat nie tylko twórczo, ale także prywatnie, co tworzy pełniejszy obraz ich wspólnego projektu. „The Dialogues” Marcina Hałata i Macieja Garbowskiego to muzyczne opowieści osnute bogactwem artystycznym, ale jednocześnie nieprzesadnie skomplikowane w przekazie, choć przecież znajdziemy tu całe spektrum emocji. Nie jest to też materiał nadmiernie układny, bo każdy z twórców – mimo że doskonale rozumie intencje drugiego – podaje swoją treść w sposób bardzo indywidualny. Dlatego tak mocno intryguje bogaty zapis muzyczny, który udało się tutaj zawrzeć.

Pierwsze, co zwraca uwagę, to surowy charakter wszystkich kompozycji. Brzmią one organicznie, wytrawnie, dzięki czemu każdy niuans w tak oszczędnej formule nabiera większego znaczenia. Dwa instrumenty – skrzypce i kontrabas – budują przestrzeń, która w nieoczywisty sposób asymiluje się z naszym odbiorem. To efekt dużej kreatywności twórców, potrafiących w  zawężonych warunkach, zbudować coś wykraczającego poza standardową strukturę konkretnego gatunku. Stąd silne nacechowanie improwizacją nie wprowadza poczucia chaosu – przeciwnie, przypomina rozmowy na różne tematy, gdzie każdy kolejny dialog staje się początkiem nowego. Dlatego, mimo ograniczeń wynikających z doboru instrumentów, każdy utwór dotyka odmiennych uczuć, co w przenikaniu się różnych stylistyk prezentuje się wybornie.

Nigdy więc nie mamy do czynienia z jednoznacznym zwrotem ku klasyce, muzyce współczesnej czy kameralnej, co daje albumowi oddech świeżości, a zarazem poczucie wyrafinowania („Dialogue XIV”). Pięknie prezentują się też fragmenty bardziej folkowe, nieco urozmaicające wymowę tego wydarzenia („Dialogue X”). Oprócz tego pojawiają się momenty mocno ekspresyjne, ale nigdy utrzymane na jednej płaszczyźnie odbioru, dzięki czemu nie ma mowy o przesyceniu czy przeładowaniu emocjonalnym, które mogłoby stać się nużące. To raczej frapujące opowieści, które zdają się nie mieć końca – niczym nocne rozmowy przyjaciół mających sobie wciąż wiele do powiedzenia („Dialogue IV”).

Czy długość całego materiału – niemal 80 minut muzyki zebranej na dwóch płytach CD – jest właściwa? To kwestia dyskusyjna. Z jednej strony można by skrócić całość nawet o połowę. Z drugiej – kolejne muzyczne dygresje naturalnie rodzą następne, więc nietrudno wyobrazić sobie, że te dialogi mogłyby mieć dalsze rozwinięcie. Na pewno nie trzeba słuchać albumu w całości za jednym razem – wystarczy wybrać fragment, kilka wersów muzycznych, które w danym momencie nas pochłoną. I właśnie w takim podejściu tkwi sens obcowania z tym materiałem.

Jedno jest pewne – „The Dialogues” to opowieści, w które warto się wsłuchać, bo można w nich odnaleźć nieokiełznany urok estetyki, która – choć niełatwa w pierwszym odbiorze – pozwala zanurzyć się w czymś wyjątkowo nieoczywistym i znakomitym. To muzyka, która pozwala dostroić się do naszych emocjonalnych potrzeb i sprawia, że każdy powrót do tych dialogów brzmi jak nowa, niepowtarzalna rozmowa. Trudno się temu dziwić – w końcu za projektem stoją mistrzowie, którzy nie boją się bogactwa improwizacji ani wychodzenia poza oczywisty przekaz.

Łukasz Dębowski

*****

Maciej Garbowski – bass
All composition by Marcin Hałat, Maciej Garbowski
Recorded at Maq Records on 22 th December 2021 by Michał Rosicki
Mix & mastering – Jan Smoczyński, Tokarnia Music Production

Album dostępny tutaj: https://sluchaj.bandcamp.com/album/the-dialogues-2cd

 

 

Leave a Reply