Tango, jazz, barok i elektronika – wspólny album „Victoria” Kuropaczewskiego, Frąckiewicza i Milera!

21 marca 2025 roku ukazała się płyta „Victoria” – wyjątkowy projekt łączący gitarę klasyczną, akordeon oraz instrumenty perkusyjne z elektroniką. Album stworzyli Łukasz Kuropaczewski, Maciej Frąckiewicz i Bartek Miler.

fot. Rafał Masłow

Premiera „Victorii” zapowiada jedno z najciekawszych wydarzeń w świecie muzyki klasycznej. Album łączy mistrzowskie wykonania z nowatorskim podejściem do klasyki, otwierając nowe przestrzenie dla gitarowo-akordeonowego brzmienia. Jego tytuł nawiązuje do miejsca powstania – ruin teatru Victoria w Gliwicach. Ruiny te mają w sobie coś magicznego: emanują tajemniczością, przywołują echa dawnej świetności, skłaniają do refleksji nad przyszłością. Ów splot różnych nitek czasu odnaleźć można w nagranej tam muzyce: wiek XVIII spotyka XXI a XX zerka w stronę baroku. Nie da się jej łatwo opisać. Tropy wiodą do filharmonii, cześć sięga argentyńskich kawiarni, inne – kierują ku współczesności. Przekracza ona gatunkowe granice, łącząc elementy tanga, jazzu, muzyki dawnej, współczesnej i elektronicznej.

Na płycie znalazły się utwory takich twórców jak Isaac Albeniz, Luigi Boccherini, Alfred Schnittke, Tomas Gubitsch, Egberto Gismonti i Fernando Tavolaro. Jest wśród nich także kompozycja Bartka Milera oraz premierowy utwór znakomitego pianisty i kompozytora Aleksandra Dębicza.

*****

Łukasz Kuropaczewski – absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego oraz Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore. Jest jednym z niewielu polskich muzyków klasycznych, który może się pochwalić występami w takich miejscach jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Royal Festival Hall w Londynie czy Concertgebouw w Amsterdamie. Na swoim koncie ma setki koncertów w Europie, Azji, obu Amerykach i na Karaibach. Nagrał siedem albumów, z czego cztery – Polish Music, Aqua e Vinho. Nocturnal i Adela otrzymały nominacje do nagrody Fryderyk. Sam artysta był dwukrotnie nominowany do nagrody Paszporty Polityki.

Zainspirował wielu kompozytorów do napisania nowych utworów na gitarę klasyczną. Premierowo wykonał koncerty Angelo Gilardino, Krzysztofa Meyera, Mikołaja Góreckiego, a z Baltimore Symphony Orchestra pod dyrekcją Marin Alsop słynne Concierto de Aranjuez Joaquína Rodrigi. Jest autorem gitarowej wersji Koncertu na altówkę Krzysztofa Pendereckiego, którą prawykonał z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiano Valdésa. Jest także pierwszym na świecie wykonawcą utworów gitarowych współczesnego, amerykańskiego kompozytora, Marca Neikruga.

Jest także cenionym kameralistą. Współpracuje z ikonami światowej muzyki, takimi jak kontratenor Jakub Józef Orliński, akordeonista Richard Galliano, skrzypek Daniel Hope czy wirtuoz mandoliny Avi Avital. Album Adela, nagrany z pianistą Aleksandrem Dębiczem i gościnnym udziałem Orlińskiego był jedną z najlepiej sprzedających się płyt w Polsce 2023 roku.

W 2018 roku wygrał konkurs na profesurę w Kunstuniversitat w Graz, w Austrii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora. Jest również wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Maciej Frąckiewicz – wszechstronny i charyzmatyczny. Ma na koncie dziesiątki prestiżowych osiągnięć, w tym Paszport Polityki (2013), zwycięstwo na prestiżowym konkursie akordeonowym Arrasate Hiria (Hiszpania) (2012) czy nagroda główna z nagrodą publiczności na Deutscher Musikwettbewerb w Bonn (2018). To wykonawca na miarę współczesności, w którym młodzieńczy żywioł zderza się z doświadczeniem i głębią. Jego muzyczne interpretacje tchną świeżością i nieposkromionym artystycznym temperamentem. Z równym kunsztem i finezją wykonuje muzykę dawną i najnowszą, przystępną i tę bardziej wymagającą. Dorota Szwarcman uznała go za „jedną z najciekawszych osobowości muzycznych młodego pokolenia“.

Jego błyskotliwa kariera rozwija się wielotorowo. Występuje jako solista z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych (orkiestra Filharmonii Narodowej, NOSPR, Philharmonisches Staatsorchester Mainz, Beethoven Orchester Bonn, Bochumer Symphoniker, Beijing Symphony Orchestra) i jednocześnie współtworzy szereg wyjątkowych projektów kameralnych. Jest także niestrudzonym propagatorem swego instrumentu wśród współcześnie tworzących kompozytorów. Z jego inspiracji powstało ponad 100 nowych utworów akordeonowych.

Został nagrodzony dwoma Fryderykami: za płytę z Koncertem akordeonowym Krzysztofa Pendereckiego, nagraną pod batutą kompozytora z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus (2018) oraz za album z Reliefami Andrzeja Krzanowskiego (2023).

Brał udział w festiwalach na całym świecie, regularnie koncertuje także w Chinach – jego wykonanie Wariacji Goldbergowskich otworzyło cykl koncertów urodzinowych J. S. Bacha w Forbidden City Concert Hall.

Bartek Miler – wszechstronny polsko-francuski muzyk. Perkusista, multiinstrumentalista, kompozytor, producent i wykładowca. Ukończył studia magisterskie w Konserwatorium Narodowym w Lyonie we Francji w klasie perkusji pod kierunkiem Jeana Geoffroya. We wrześniu 2021 roku uzyskał z wyróżnieniem stopień doktora sztuki w dziedzinie perkusji.

Zdobył liczne nagrody na konkursach w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Niemczech, Holandii i Francji. Był finalistą prestiżowego konkursu ARD w Monachium oraz zdobył wyróżnienie za najlepszą osobowość muzyczną na TROMP International Percussion Competition w Eindhoven. Jego talent doceniono także w programach stypendialnych, takich jak Młoda Polska czy ADAMI we Francji. W 2023 roku został odznaczony przez Ministra Kultury odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej.

Występował jako solista w renomowanych salach koncertowych, m,in. Schola Cantorum w Paryżu, sala kameralna NOSPR oraz CK Zamek w Poznaniu podczas festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. W Filharmonii Poznańskiej, wraz z orkiestrą Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, dokonał prawykonania Koncertu Podwójnego na harmonijkę ustną chromatyczną, marimbę i orkiestrę smyczkową Kacpra Smolińskiego, transmitowanego przez Program Drugi Polskiego Radia.

Regularnie współpracuje z Łukaszem Kuropaczewskim i Maciejem Frąckiewiczem, jest także członkiem kwartetu Marka Napiórkowskiego Hipokamp i zespołu jazzowego Kacpra Smolińskiego. Od 2022 roku działa w grupie „Polish Audio Community” założonej przez kompozytora Pawła Górniaka.

Prowadzi warsztaty oraz kursy mistrzowskie w szkołach muzycznych w całej Polsce, wykłada perkusję klasyczną na Akademii Muzycznej w Poznaniu.

 

fot. okładka płyty

Leave a Reply